زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

فالموت فی حیاتکم مقهورین ،
و الحیاة فی موتکم قاهرین
زندگی آن است که بمیرید و پیروز باشید و مردن آن است که زنده‏ باشید و محکوم دیگران.
نهج البلاغه ، خطبه 51

15 فروردین روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

چهارشنبه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۷، ۰۳:۴۵ ب.ظ
Image result for ‫روز ذخایر ژنتیکی‬‎

اهمیت منابع و ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور به عنوان سرمایه عظیم ملی و رکن اصلی تحقیقات و پژوهش ها و بالطبع پیشرفت ها در حوزه های مختلف بیولوژی و بیوتکنولوژی و خصوصا بهره برداری از این ثروت در زمینه های مهمی مانند امنیت اقتصادی، امنیت سلامت و امنیت غذایی بر متخصصان و سیاستگذاران پوشیده نیست.

شرایط آب و هوایی مختلف، تنوع زیستی بسیار غنی( گیاهی، جانوری، میکرو ارگانیسم و....) در اکوسیستم خشکی و آبی کشوروجود دارد، لذا این پتانسیل و توانایی بالقوه برای کشور ایجاد شده که شناسایی، ثبت، حفاظت، ذخیره سازی و ارائه خدمات مرتبط با این ثروت ملی جهت بهره برداری علمی، پژوهشی و اقتصادی از ضرورت های استراتژیک جامعه قرار گیرد.
تنوع زیستی بالای کشور، ایجاب می کند تا از این ذخایر ارزشمند بهره ببریم و این بهره برداری زمانی میسر است که روند جمع آوری، شناسایی، تعیین هویت، و نگهداری بر این ذخایر صورت گرفته باشد.
شاید این نکته بسیار تلخ باشد که اقرار کنیم در چند دهه گذشته بهره برداری کشورهای خارجی از ذخایر ژنتیکی و زیستی کشورمان بیشتر از خودمان بوده است.


خبرگزاری مهر/سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی/رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران


وظیفه بانک های ژنتیکی و زیستی تهیه نمونه های مورد نیاز مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و دانش بنیان است و این نمونه ها باید شناسامه دار و استاندارد باشند که ما در این راستا گام برمی داریم.
مرکز
ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران یک مجموعه منحصر به فرد در بین مراکز ژنتیکی و زیستی دنیاست . مراکزی که در خصوص تنوع موجودات زنده اعم از انسانی، جانوری، گیاهی، میکروبی و میکروارگانیسم ها فعالیت می کنند در دنیا محدود و شاید به حدود پنج یا شش مرکز برسند.

تعداد فعلی نمونه های زیستی جمع آوری شده اعم از گیاهی، میکروارگانیسم ها، انسانی و جانوری ، مولکولی بیش از 30 هزار نمونه می باشد.


پیگیری برای تبدیل شدن روز ذخایر ژنتیکی و زیستی به روز جهانی

پیگیری برای تبدیل روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی به روز جهانی همچنان ادامه دارد. هرچند در روز 22 ماه مه مصادف با 2 خرداد روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری شده است اما پیگیر روز جهانی ذخایر ژنتیکی و زیستی با عنوان مناسب از یونسکو ( سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد) هستیم.
به اهمیت این کار کمتر در رسانه های داخلی پرداخته می شود، رسانه های داخلی برای آشنایی مردم باید به این موضوع مهم بیشتر بپردازند تا انتظار داشته باشیم در سطح بین الملل هم به آن توجه کافی شود.
کار فرهنگی مناسب درسطح بین المللی در این زمینه باید انجام شود تا مشخص شود که ایرانی ها و مسلمانان توجه ویژه ای به حفظ و نگهداری ذخایر ژنتیکی و زیستی دارند.
این حرکت که از ایران آغاز شده و به روز جهانی تبدیل شود و روزی به این عنوان در یونسکو به ثبت برسد برای همه ما بسیار مهم و با اهمیت خواهد بود.


خبرگزاری ایرنا/سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی/رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران


آشنایی با مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

Image result for ‫روز ذخایر ژنتیکی‬‎


این مرکز به عنوان مرکز پیشتاز در سطح ملی و بین المللی در زمینه گرد آوری، تعیین هویت، کنترل کیفیت، طبقه بندی، ثبت، نگهداری، تکثیر و توزیع انواع میکروارگانیسم ها و سلول های قابل کشت و تجدید پذیر اعم از باکتری، قارچ، ویروس، دانه ها و سلول های گیاهی و حیوانی و DNA ژنومی و فرآورده های نوکلئوتیدی ، به منظور جلوگیری از تضییع و نابودی ثروت های ملی کشور ، فعالیت می نماید .
این مرکز، با استعانت ازخداوند متعال و با اعتقاد به بهبود مستمر فعالیت فرآیندها و خدمات خود و هدف ارتقاء سطح رضایت مشتریان ( شامل مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، صنعتی، مراکز درمانی و ... ) تلاش نموده و در این راستا، برای تحقق اهداف خود، نیازمندیهای استاندارد ISO 9001:2008 را به عنوان سیستم مدیریت کیفیت انتخاب و به اجرا گذاشته است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مرکز مهم به آدرس زیر مراجعه فرمایید.

http://www.ibrc.ir

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۱/۱۵

نظرات  (۱)

ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی