زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

فالموت فی حیاتکم مقهورین ،
و الحیاة فی موتکم قاهرین
زندگی آن است که بمیرید و پیروز باشید و مردن آن است که زنده‏ باشید و محکوم دیگران.
نهج البلاغه ، خطبه 51

آغازیان / پارامسی‌

شنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۶، ۰۹:۲۸ ب.ظ

تک سلولی

روش حرکت : با هزاران مژک در ردیف های متراکم

شیوه کسب انرژی : هتروتروف

زیستگاه : آب شیرین

تولید مثل : معمولاً میتوز

دیواره سلولی : سخت و انعطاف پذیر

ویژگی خاص : پیچیده ترین و غیر معمول ترین آغازیان

دو نوع واکوئل دارند – گوارشی و ضربان دار

بیش تر آن ها دو هسته دارند – هسته کوچک، کروموزوم ها در آن قرار دارند و در فرآیند میتوز تقسیم می شوند.

هسته بزرگ دارای قطعه ای کوچک از DNA است که از هسته کوچک آمده است.


   
Image result for ‫پارامسی‬‎    

 

از آغازیانِ یوکاریوت تک سلولی (پروتوزوئرها) است. و در شاخه مژک‌داران و سلسله پروتیستا طبقه بندی می‌شود. پارامسی ها در آب‌های آرام و آبگیرهای راکد زندگی می‌کنند و بخش اصلی زنجیرهٔ غذایی را تشکیل می‌دهند. آنها از پسماندهٔ جلبک ها و سایر موجودات ریز تغذیه می‌کنند و خودشان توسط موجودات کوچک دیگر خورده می‌شوند. تمام اعضای شاخه مژک‌داران به وسیله برآمدگی‌های ریز مو مانندی که مژک (پنیکول) نامیده می‌شود حرکت می‌کنند.

حرکت پارامسی به این صورت است که اگر ضربان به سمت عقب باشد حرکت جانور به سمت جلو است و اگر ضربان به سمت جلو باشد حرکت به سمت عقب است و اگر ضربان مایل باشد جانور به دور خود می چرخد. و در حالی که می چرخد به سمت جلو و عقب حرکت می کند. پارامسی قادر نیست شکل بدنش را مانند آمیب تغییر دهد زیرا غشای (پوسته) بیرونی ضخیم و سختی به نام پلیکل دارد. پلیکل غشای سلولی را فرا می‌گیرد.

پارامسی دو نوع هسته دارد. هستهٔ بزرگ (ماکرونوکلئوس) فعالیت هایی مانند تنفس، سنتز پروتئین و هضم غذا را کنترل می‌کند. هستهٔ کوچک تر (میکرونوکلئوس) تنها در طی تولید مثل به کار گرفته می‌شود. تولید مثل در پارامسی شامل تبادل DNA بین هسته های کوچک است. برای انجام این امر دو پارامسی از طول به هم می چسبند و از طریق دهان سلولی به هم ملحق می‌شوند. این فرایند هم یوغی نامیده می‌شود و نوعی تولید مثل جنسی در میکروارگانیسم‌ها می‌باشد.

واکوئل انقباضی (ضربان دار) در پارامسی وجود دارد که برای بیرون راندن آب اضافی به کار می‌رود.

واکوئل های انقباضی نقش کلیه را دارد در این موجودات و مقدار آب را در سلول تنظیم می کند. پارامسی از طریق اسمز آب را وارد سلول می کند و با این کار تصفیه می کند، یعنی اگر غذا در آن بود، آن را هضم می کند و استفاده می کند(←توسط آنزیم های گوارشی). این کار(استفاده ی غذا از آبی که وارد سلول شده ، جدا از استفاده ی سلول از شیار دهانی است). پارامسی باکتری خوار است. انتهای شیار دهانی، حلق است که بعد از آن یک واکوئل غذایی است.

 

واکوئل انقباضی شبیه یک حباب است در و دو طرف سلول وجود دارد. واکوئل غذایی بسته به اینکه چه مقدار غذا باشد، تعداد متفاوتی دارد.

پارامسی معمولا از طریق تقسیم دوتایی میتوز به طور غیر جنسی تولیدمثل می کند.

هسته ی ماکرو تقسیم دوتایی انجام می دهد(binary fusion).  تغذیه، حرکت، تنفس و تقسیم دوتایی وظیفه ی این هسته است. در تقسیم دوتایی هم هسته ی ماکرو هم هسته ی میکرو تقسیم می شوند و دو پارامسی را بوجود می آورد که عینا مثل یکدیگر هستند. تقسیم دوتایی در مژکداران به شکل عرضی اتفاق می افتد و این تقسیم عرضی، یکی از تفاوت های آن با تاژکداران است.

در محیط سرشار از غذا، پارامسی پشت سرهم تقسیم می شود. حدود ۴۰ الی ۵۰ بار این تقسیم را انجام می دهد ولی بعد از این تکرار تقسیم دوتایی، مجبور است برای بقای خود تولید مثل جنسی داشته باشد تا تنوع ژنی زیاد شود. تولید مثل جنسی توسط هسته ی میکرو کنترل می شود که به این روش تقسیم، الحاق، گقته می شود.

تولید مثل جنسی به روش هم یوغی است. دو پارامسی هسته های هاپلویید مبادله می کنند؛ این هسته ها با هسته های هاپلویید باقی مانده درون سلول یکی می شوند و به این ترتیب هسته های دیپلویید تشکیل می شود.هسته ی دیپلویید نیمی از هسته ی فرد را دارد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۸/۲۷

نظرات  (۱۱)

عاولی مقسی

لطف کردید عزیزان متشکرم

نوع گوارش پارامسی چیه

۲۷ ارديبهشت ۹۹ ، ۲۱:۰۸ یه بنده ی خدا

واقعا عالی هست.دنبال روش تولید مثل پارامسی می گشتم که پیداش کردم واقعا ممنونم.

کدام تولید مثل(جنسی یا غیر جنسی) در پارامسی سریع تر رخ میدهد؟چرا؟

پارامسی تولید مثلش از چه نوعی هس هگ زایی یا دو نیم شدن؟

بسیار عالی

چرا هنگام حرکت واکئل غدایی غذا ها ریز میشوند؟

عشقمی عالی بود
سلام چظور میشه این رو از بین برد؟
منظورم پارامسی است
خییلی ممنون جامع و جمع و جور بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی