زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

فالموت فی حیاتکم مقهورین ،
و الحیاة فی موتکم قاهرین
زندگی آن است که بمیرید و پیروز باشید و مردن آن است که زنده‏ باشید و محکوم دیگران.
نهج البلاغه ، خطبه 51

محیط داخلی چیست؟

جمعه, ۱۱ آبان ۱۳۹۷، ۰۹:۱۷ ب.ظ

🍃🌼 پرسش و پاسخ

محیط داخلی چیست؟ آیا می توان سیتوپلاسم را جزو محیط داخلی بدن محسوب کرد؟ لنف چطور؟


✅ مایعات بدن شامل دو بخش کلی ۱- درون سلولی (سیتوپلاسم) و ۲- خارج سلولی (مایع بین سلولی موضعی ، پلاسما و لنف) می باشد.
محیط داخلی در پرسلولی ها اشاره به محیط احاطه کننده سلول ( محیط بیرون سلول) می کند که شامل مایعات بیرون سلول می شود . این مایعات بیرون سلولی شامل پلاسمای خون ، مایع میان بافتی و لنف است.
🔸لنف هم مایعی است که سر انجام به گردش خون می ریزد و لنف و خون یکی می شوند ، در نتیجه مایع بیرونی سلول محسوب می شود. سیتوپلاسم مایع داخل سلولی است و به عنوان محیط داخلی محسوب نمی شود.
🔸از آن جا که محیط داخلی، محیطی است در درون بدن که اطراف سلول ها را فرا گرفته است، شرط زنده ماندن جاندار، حفظ ثبات شرایط فیزیکی و شیمیایی این محیط است.
👈 در انسان بالغ حدود یک سوم آب بدن، در مایع خارج سلولی واقع است.

🌐 کلینیک مجازی زیست شناسی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۱۱

نظرات  (۱۲)

سلام دوستی پرسیدن که بسیاری از جانوران جایگاه خاصی برای گوارش دارن و این جایگاه خارج از محیط داخلی است...دوست عزیز گوارش غذا درکل یا برون سلولی هست یا درون سلولی یا هردو.گوارش اگر درون سلولی باشد ک میدونید داخل سلول محیط داخلی حساب نمیشه...و گوارش اگر برون سلولی باشد در اینصورت اون جانوری ک گوارشش خارج از سلول هست اونجایی ک گوارش انجام میشه خون یا میع لنفی یا مایع بین سلولی وجود نداره مثل هیدر ک هم برون سلولی هست و داخل حفره گوارشیست و در ادامه درون سلولی میشه

سلام دوست من 

خون هم جزو محیط داخلی هست؟

مقاله شما به طور کامل رد میشه!!

هیچکدوم از مطالبی که گفتید با کتاب درسی و همچنین کمک درسی و متخصصان مورد تایید نیست

مقاله شما به طور کامل رد میشه!!

هیچکدوم از مطالبی که گفتید با کتاب درسی و همچنین کمک درسی و متخصصان مورد تایید نیست

سلام مگه همولنف از خون و لنف و مایع میان یاخته ای نیس پس محیط داخلی دیگه چی میگه اینجا؟ 

دوستی سوال کرده بودند که آیا دستگاه گوارش هم محیط داخلی محسوب میشود؟

پاسخ منفی است در واقع محیط داخلی تنها از خون و لنف و مایع بین یاخته ای تشکیل شده است و در دستگاه گوارش با فرایندی بنام جذب نواد به محیط داخلی انتقال میابند تا سلول ها از آن ها استفاده کنند البته سلول نمیتونه به طور مستقیم از مواد استفاده کنه و باید طی فرایندی بنام تنفس یاخته ای گلوکز رو به آدنوزین تری فسفات تبدیل کنه تا انرژی لازم برای فعالیت یاخته فراهم شه و دلیل اینکه ما به اکسیژن هم نیاز داریم همین تنفس یاخته ای هست و دفع کربن دی اکسیدم به دلیل اینه که کربن دی اکسید موجود در خون اگر با آب و تحت آنزیم کربنیک آنیدراز واکنش بده تبدیل به اسید کربنیک شده و پی اچ خون کاهش میابد در نتیجه فعالیت اکثر آنزیم های پروتئینی و مواد پروتئینی بدن ما مختل میشود از این رو دفع کربن دی اکسیدم به این منظور است.

جانوران هر کدام به طور خاصی مواد گوارش و جذب میکنند و به طوری دستگاه گوارش جانداران تفاوت هایی با هم دارد چند نمونه از دستگاه گوارش جانداران مثل حفره گوارشی که در هیدر وجود دارد یا واکوئل گوارشی که در تک یاخته ای ها مثل پارامسی یا لوله گوارش که در انسان و هر موجودی که مخرج داشته باشد یک نمونه دیگر مثل ملخ و چهارپایان و همچنین پرندگان که البته در پرندگان چینه دان و سنگدان و در چهار پایان نشخوار کننده سیرابی و نگاری و شیردان و هزارلا نیز وجود دارد.

پاسخ:
تشکر از شما، محبت کردید به سوال پاسخ دادید.

سلام آیا دستگاه گوارش جز محیط داخلی است یا خارجی

پاسخ:
سلام
لطفا توضیحات را با دقت بخوانید.

ممنون توضیحاتتون خلاصه و مفید بود.

خوب بود اگه درست باشه

سلام.ببخشیدمن یه سوال دارم                                                                                           آیاماده مخاطی جزءمحیط داخلی هستش؟

با سلام و خسته نباشید
اینکه گفته میشود بسیاری از جانوران جایگاه خاصی برای گوارش غذا دارند و  این جایگاه خارج از محیط داخلی قرار دارد ب چه معناست
تشکر اما کاش مثالهاتون بیشتر بود 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی