زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

فالموت فی حیاتکم مقهورین ،
و الحیاة فی موتکم قاهرین
زندگی آن است که بمیرید و پیروز باشید و مردن آن است که زنده‏ باشید و محکوم دیگران.
نهج البلاغه ، خطبه 51

معرفی رشته های دانشگاهی علوم تجربی/اتاق عمل

جمعه, ۱۷ فروردين ۱۳۹۷، ۰۷:۱۰ ب.ظ
http://sapp.ir/shariyan96

اتاق عمل

گسترش مراکز بیمارستانی دارای اتاق عمل جراحی و نیاز روزافزون به افراد کاردان برای اداره اتاق‌های عمل جراحی، بیانگر نیاز جامعه به تکنسین اتاق عمل است. افرادی که می‌توانند درمسائل فنی، پزشکان جراح را یاری دهند. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در اتاق عمل به جراحان کمک‌های لازم فنی را ارائه دهند. همچنین این دسته از متخصصان می‌توانند وسائل جراحی و استریل را جهت استفاده آماده نمایند و اداره اتاق عمل را به عهده گیرند.

 

Related image


رشته اتاق عمل یکی از رشته های کارشناسی پیوسته و از زیرشاخه های رشته های پیراپزشکی است و از زیر مجموعه های گروه علوم پزشکی محسوب می شود. دانشجویان در طول دوره تحصیل در این رشته ضمن آشنایی با تکنولوژی‌های نوین جراحی و اصول جدید اتاق عمل، نحوه مراقبت بیمار را در قبل، حین و پس از عمل جراحی نیز آموزش می بینند. در حقیقت فارغ التحصیلان این رشته را عضوی از تیم بهداشتی و درمانی می دانند که در زمینه هایی چون کمک به اجرای یک عمل جراحی با نتایج مطلوب در بخش‌های اتاق عمل بیمارستان، بخش‌های مداخله تشخیصی- درمانی و مراکز مراقبتی سیار به ایفای نقش می پردازند و با پزشکان، پرستاران و هوشبران در ارتباط هستند. در واقع هدف از این رشته تربیت نیروی انسانی آگاه، متعهد و کارآمد است که با کسب توانائی های حرفه‌ ای بتوانند در اتاق عمل خدمت نمایند

.

Related image


چه کسانی در اتاق عمل بیمارستان ها خدمت می کنند؟ در اتاق عمل بیمارستان نیروهای مختلفی در حال خدمت هستند که می توان آنها را در دو گروه جای داد: یک گروه افراد استریل و گروه دیگر افراد غیراستریل .افراد استریل : متخصص یا فوق تخصص بیهوشی، تکنسین های رادیولوژی و پاتولوژیست، کاردان، سیرکولر، تکنسین های وسایل مانیتورینگ، مهندسین پزشکی،کارشناس یا پرستار هوشبری می باشند. از بین افرادی که نام برده شد یک تکنولوژیست جراحی می تواند در نقش های سیرکولر، اسکراب،کمک اول جراح وحتی سوپروایزر، سرپرستار اتاق عمل و… انجام وظیفه نماید.

 

Image result for ‫اتاق عمل‬‎

 

رشته اتاق عمل در سراسر دنیا به دو صورت ارائه می شود. در اولین حالت فارغ التحصیلان رشته کارشناسی پرستاری (در صورت داشتن مدرک لیسانس) برای ورود به اتاق عمل در یک دوره دو ساله تحت آموزش قرار می گیرند و در حالت دوم دانشجویان در مقطع کاردانی، دوره های آموزشی عمومی اتاق عمل را می گذرانند و به عنوان فرد سیار و اسکراب، آماده می شوند و سپس طی دوره دیگر آموزشی به عنوان کمک اول جراح آماده می‌شوند.

در حال حاضر امکان تحصیل در رشته اتاق عمل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود ندارد اما در چند سال آینده ممکن است تحصیل در مقاطع بالاتر این رشته فراهم شود. فارغ التحصیلان کارشناسی اتاق عمل می توانند در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های زیر ادامه تحصیل دهند:


رشته های مقطع کارشناسی ارشد اتاق عمل

مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)

مهندسی پزشکی (زیست مواد)

اپیدمیولوژی

ارزیابی فناوری سلامت

اقتصاد بهداشت

انفورماتیک پزشکی

ارگونومی

آمار زیستی

آموزش بهداشت

پرستاری مراقبتهای ویژه

پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان

تکنولوژی گردش خون

علوم بهداشتی در تغذیه

علوم تشریحی

علوم تغذیه

فناوری اطلاعات سلامت

فیزیولوژی

کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی

تاریخ علوم پزشکی

نانوتکنولوژی پزشکی

زیست فناوری پزشکی

رفاه اجتماعی

مدیریت خدمات بهداشتی درمانی


بازارکار و فرصت های شغلی رشته اتاق عمل:

رشته اتاق عمل از بازار کار مناسبی برخوردارد است و فارغ التحصیلان این رشته می توانند پس از دریافت مدرک کارشناسی در مراکز مراقبتی سیار و همچنین بیمارستان ها، در بخش‌ های جراحی، اتاق عمل، ریکاوری، مراکز جراحی سرپایی، رادیولوژی، مراکز آندوسکوپی، مراکز لیزرتراپی، مراکز اورژانس، درمانگاه‌ها ، بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها و مطب‌ها و واحدهای جراحی سیار دولتی و یا خصوصی مشغول به کار شوند.

 

بازار کار این رشته اشباع نشده و بیشتر متخصصان اتاق عمل جذب مراکز بیمارستانی خواهند شد اما تعدادی از آنان نیز جذب مراکز جراحی و نیز مطب پزشکان می شوند.

هم چنین متخصصان اتاق عمل می توانند در زمینه هایی مانند ارتوپدی ، کودکان ، مشاور در امر اداره بیمارستان ،
تدریس و ... فعالیت کنند.

کدام دانشگاه ها در رشته اتاق عمل دانشجو می پذیرند؟

دانشگاه علوم پزشکی ایران/دانشگاه علوم پزشکی تهران/دانشگاه علوم پزشکی اصفهان/دانشگاه علوم پزشکی تبریز

دانشگاه علوم پزشکی قزوین/دانشگاه علوم پزشکی بیرجند/دانشگاه علوم پزشکی زنجان/دانشگاه علوم پزشکی یزد

دانشگاه علوم پزشکی بابل/دانشگاه علوم پزشکی گیلان/دانشگاه علوم پزشکی فسا/دانشگاه علوم پزشکی اراک

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران/دانشگاه علوم پزشکی شاهد تهران/دانشگاه علوم پزشکی شیراز

 

رتبه قبولی رشته اتاق عمل در کنکور سراسری:

با توجه به رتبه در منطقه و جایگاه دانشگاه ، رتبه های زیر 5000 تا زیر 10000 در سال های گذشته موفق به تحصیل در این رشته شده اند. جهت کسب اطلاعات بیشتر به مشاوران تحصیلی مدرسه یا مؤسسات آموزشی یا سایت های زیر مراجعه فرمایید.

 

منابع:

http://iranmoshavere.com

http://asankonkur.com

 

 

مجله زیست شناسی شریان را در پیام رسان سروش و ایتا دنبال کنید.

 

http://sapp.ir/shariyan96

https://eitaa.com/shariyan96


 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۱/۱۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی