زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

فالموت فی حیاتکم مقهورین ،
و الحیاة فی موتکم قاهرین
زندگی آن است که بمیرید و پیروز باشید و مردن آن است که زنده‏ باشید و محکوم دیگران.
نهج البلاغه ، خطبه 51

عامل بیماری آنفلوآنزا چیست؟

دوشنبه, ۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۱ ب.ظ

   آنفلوانزابیماری شایعی است که عامل آن انواع مختلفی از ویروس ها هستند. این ویروس ها به سرعت از شخصی به شخص دیگر انتقال می یابند، به همین دلیل آنفلوانزا مسری است. گاهی اوقات در یک منطقه عده زیادی به این بیماری مبتلا می شوند و آنفلوانزا حالت همه گیر پیدا می کند.

   سه نوع ویروس که به سه گروه  B , AوC  تقسیم می شوند، عامل بیماری آنفلوانزا هستند. این سه گروه چندین زیر گروه نیز دارند. این ویروس ها بسیار کوچکند و فقط با میکروسکوپ الکترونی قوی می توان آن ها را مشاهده کرد.

   آنفلوانزا در طول ماه های سرد سال بیشتر دیده می شود. مردم در هر سنی مستعد ابتلا به این بیماری هستند. این بیماری از طریق عطسه و سرفه از شخصی به شخص دیگر سرایت می کند. ویروس آنفلوانزا در مخاط بینی و گلو ساکن می شود.

   علایم این بیماری عبارتند از سرفه ، عطسه ، گلودرد،تب ، لرز، سردرد و درد عضلات در سراسر بدن. شخص مبتلا دچار ضعف و خستگی شده و در تمام نقاط بدنش احساس درد می کند.

   مرگ و میر ناشی از آنفلوانزا کم است و برخی از انواع آنفلوانزا خفیف و برخی دیگر بسیار حاد و حتی مهلک است. اپیدمی آنفلوانزای اسپانیایی پس از جنگ جهانی اول ، بیش از خود جنگ کشته برجای گذاشت.

   آنفلوانزا درمان خاصی ندارد. با این حال ، استفاده از داروهای مسکن و تب بر برای کاهش درد و کنترل تب مؤثر است. داروهایی مثل آنتی بیوتیک ها در درمان آنفلوانزا مؤثر نیستند و پزشکان این داروها را برای عوارض جانبی این بیماری از جمله ذات الریه تجویز می کنند. در افراد مسن و ضعیف مبتلا به آنفلوانزا ، امکان ابتلا به سایر بیماری ها یا عوارض دیگر نیز وجود دارد. در حالت عادی ، آنفلوانزا بیماری سختی نیست و بیمار نباید از این بابت احساس نگرانی کند.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۹/۰۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی