زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

فالموت فی حیاتکم مقهورین ،
و الحیاة فی موتکم قاهرین
زندگی آن است که بمیرید و پیروز باشید و مردن آن است که زنده‏ باشید و محکوم دیگران.
نهج البلاغه ، خطبه 51

سرطان نوروبلاستوما

يكشنبه, ۳۰ دی ۱۳۹۷، ۱۰:۵۴ ب.ظ

نوروبلاستوما شایع ترین نوع سرطان در میان نوزادان و کودکان زیر ۵ سال است و در پسران بیشتر از دختران دیده شده است.

👈 نوروبلاستوما (Neuroblastoma) بیماری نادری است که در آن تومور توپُری توسط سلول های عصبی خاصی به نام نوروبلاست تشکیل می شود. در حالت طبیعی، این سلول های نابالغ رشد می کنند و تبدیل به سلول های عصبی طبیعی می شوند. ولی در نوروبلاستوما این سلول ها تبدیل به سلول های سرطانی می شوند.

▫نوروبلاستوما معمولاً در بافت غدد فوق کلیوی یعنی غدد مثلثی شکلی که بالای کلیه ها قرار دارند ایجاد می شود. این غدد هورمون های مهمی ترشح می کند که در تنظیم ضربان قلب، فشار خون و کارکردهای مهم دیگر نقش دارد. نوروبلاستوما مانند سرطان های دیگر می تواند به سایر بخش های بدن مانند گره های لنفاوی، پوست، کبد و استخوان ها منتقل شود. (متاستاز شود)

▫نوروبلاستوما اغلب زمانی مشخص می شود که والدین یا پزشک حس می کند که در بخشی از بدن کودک یک توده یا برآمدگی وجود دارد و اغلب اوقات این توده در شکم کودک است، هرچند که گاهی در گردن، سینه و جاهای دیگر بدن هم دیده می شود.
▫در موارد نادر، نوروبلاستوما قبل از تولد نوزاد، از طریق سونوگرافی تشخیص داده می شود.

✳ درمان های عادی نوروبلاستوما شامل جراحی برای برداشتن تومور، پرتو درمانی و شیمی درمانی می شوند. اگر تومور به بخش های دیگر بدن پخش نشده باشد، معمولاً جراحی برای برداشتن تومور و درمان کافی است.

▫درمان های دیگر : مانند درمان با رتینوئید، واکسن تومور و ایمونوتراپی با استفاده آنتی بادی های تک تاگی (مواد خاصی که برای جستجوی سلول های سرطانی به بدن تزریق می شوند و به آنها می چسبند)، پیوند مغز استخوان و پیوند سلول های بنیادی خون محیطی.

😞 «اثرات بیماری» پس از درمان: نظیر تأخیر در رشد و از دست رفتن کارکرد بعضی از اندام ها، ریسک بالاتر برای ابتلا به سرطان های دیگر، ابتلا به سندروم اپسوکلونوس-میوکلونوس (opsoclonus-myoclonus syndrome/در این سندروم دستگاه ایمنی بدن به بافت عصبی سالم حمله می کند.)، ناتوانی یادگیری، تأخیر در رشد حرکتی و عضلانی، مشکلات زبانی و مشکلات رفتاری مواردی است که ممکن است برخی کودکان را درگیر نماید.


📚منابع : ۱- مجله اینترنتی برترین ها ۲- ویکی پدیا

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۰/۳۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی