زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

فالموت فی حیاتکم مقهورین ،
و الحیاة فی موتکم قاهرین
زندگی آن است که بمیرید و پیروز باشید و مردن آن است که زنده‏ باشید و محکوم دیگران.
نهج البلاغه ، خطبه 51

زیست شناسان ایران - 3

شنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۴، ۰۳:۵۳ ب.ظ

دکتر شهربانو عریان

 دکتر شهربانو عریان

دکتر شهربانو عریان، شخصیت ماندگار ایرانی رشته فیزیولوژی در سال ۲۰۰۵ ، مدرک دکتری خود را از دانشگاه شفیلد انگلستان در سال ۱۹۷۴ گرفت. او از سال ۱۹۷۶عضو هیئت علمی و استاد برجسته فیزیولوژی رفتاری در دانشگاه تربیت معلم بوده است.

وی به خاطر تلاش های فراوان در زمینه تحقیقات جوایز متعددی دریافت کرده است.وی در سالهای ۱۹۹۶ و ۱۹۹۹ از دانشگاه تربیت معلم به ترتیب جوایز عضو برتر هیئت علمی و بهترین بانوی محقق را دریافت کرده است. در سطح کشوری وی استاد راهنمای ۱۵۵ پایان نامه کارشناسی ارشد و ۴۵ پایان نامه دکتری بوده است که اکثر این پایان نامه ها متعلق به خانم ها بوده اند. وی در سال ۲۰۰۵ جایزه ملی رتبه برتر در تحقیق و در سال ۲۰۰۹ جایزه عضو برتر هیئت علمی در آموزش و تحقیق را از وزارت علوم تحقیقات و فناوری دریافت کرده است.

زمینه های خاص تحقیقاتی وی عبارتند از فیزیولوژی رفتاری، کنترل هورمونها و تنظیم و تجدید انتقال دهنده ها در مغز، هورمون استرس ، و استرسهای شیمیایی و فیزیولوژیکی که توسط آلاینده ها ایجاد میشوند.در حال حاضر فعالیت ها و مطالعات تحقیقاتی وی بر تعاملات فیزیولوژیکی سیستم های انتقال دهنده های عصبی در تقویت حافظه، تاثیرات فیزیولوژیکی سموم و آلاینده های مختلف بر فعالیت های هورمونی در حیوانات دریایی و خاکی، و فیزیولوژی رفتاری متمرکز هستند.

کتابهای متعددی از وی به چاپ رسیده است که برای جامعه ایرانیان متخصص در فیزیولوژی کمک بزرگی بوده اند. کتابهای وی عبارتند از: نگاهی به زیست شناسی و پزشکی (۱۹۹۴) ، فیزیولوژی پزشکی (۱۹۹۶) ، پروستاگلندین ها (۱۹۹۷) ، بررسی غدد و اعصاب (۲۰۱۰) ، و غدد شناسی. هم چنین وی ۳۵ مقاله در سطح بین المللی و ۳۶۰ مقاله در سطح ملی ارائه کرده است.

اوهم چنین سمت های زیر را داشته است: مدیر برد علمی موسسه خوارزمی در سال ۱۹۹۴ ، موقعیت سبتی در دانشگاه ملبورن(استرالیا۱۹۹۵) ، بازرس اصلی پروژه " بررسی آلودگی نفتی ذخایر ماهی صادراتی در خلیج فارس" ، و نیزسردبیری ژورنال "خلیج فارس" که جایزه سازمان ملل متحد را نیز به دنبال داشته است.

منبع :شبکه زنان دانشمند جهان اسلام

http://www.nwsiw.com

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۱۶

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی