زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

فالموت فی حیاتکم مقهورین ،
و الحیاة فی موتکم قاهرین
زندگی آن است که بمیرید و پیروز باشید و مردن آن است که زنده‏ باشید و محکوم دیگران.
نهج البلاغه ، خطبه 51

دیسک کمر

يكشنبه, ۱۵ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۵۶ ق.ظ
دیسک کمر یا فتق دیسک کمری

انسان معمولاً 26 مهره در ستون فقرات خود دارد که مهره ها به وسیله صفحات انعطاف پذیری به نام دیسک بین مهره ای از یکدیگر جدا شده و اگر بنا به دلایلی دیسک از بخش عقبی خود دچار بیرون زدگی یا فتق شود، این بخش بیرون زده بر روی نخاع یا رشته های نخاع فشار وارد شده و باعث بروز درد در ناحیه کمر با انتشار به پاها شده است که مردم به اصطلاح به این بیماری دیسک کمر می گویند که البته اصطلاح درست آن فتق دیسک کمری است. به این بیماری، بیماری سیاتیک نیز گفته شده است.

بیماری دیسک کمر


التهاب صفحات بین مهره‌های کمری که به آن دیسک کمر می‌گویند باعث ایجاد درد در ستون مهره می‎شود؛ با انجام چند تمرین ساده می‌توان از این دردها جلوگیری کرد.

از حدود 15 سالگی به بعد دیسک بین مهره ای دچار تغییراتی می‌شود که اجتناب ناپذیر است. این تغیرات به کاهش میزان آب موجود در دیسک و کاهش انعطاف پذیری آن منجر می‌شود و ادامه این فرایند سبب می‌شود این بیماری از دهه سوم به بعد ایجاد شود؛ البته ممکن است در خانم‌های جوان دیسک جوانی هم دیده می‌شود که بسیار نادر است؛ قابل ذکر است که دیسک جوانی در مهره‌های پشتی در اثر ضربه اتفاق می‌افتد و هرچه سن بالا تر برود احتمال بروز این بیماری بیشتر است، این بیماری می‌تواند دلایل دیگری مانند ورزش سنگین , چاغی , تصادفات , موارد مادر زادی , جابه جایی مهره ها , آرتروز نیز داشته باشد.


مهره‌های کمر انسان به وسیله صفحات غضروفی انعطاف پذیری به نام دیسک بین مهره‌ای از هم جدا می‌شوند و از ورود فشار مهره بالایی به مهره پایینی جلوگیری می‌کنند؛ اگر به هر دلیلی دیسک از قسمت اصلی خود بیرون بزند یا در آن قسمت دچار فتق شود این قسمت بیرون زده روی نخاع یا رشته‌های نخاع فشار وارد می‌کند وسبب بروز درد در ناحیه کمر می شود که معمولا به پاها انتشار پیدا می‌کند؛ بیشتر مردم به اصطلاح به این بیماری دیسک کمر می‌گویند که البته اصطلاح درست آن فتق دیسک کمری است.

فتق دیسک ممکن است در ناحیه گردن، پشت یا کمر ایجاد شود؛ اگر فتق در ناحیه گردن باشد، بیمار دچار درد در ناحیه گردن و شانه و بازو می‌شود؛ اگر فشار روی نخاع زیاد باشد، بیمار علائمی نظیر گزگز, مورمور, بی حسی , سرد و یا گرم شدن, احساس ضعف در ناحیه ساعد, کف دست و انگشتان پیدا می‌کند.

فتق دیسک در ناحیه کمر باعث بروز درد در ناحیه کمر و باسن و پا و جلوی ران می‌شود، اگر فشار روی رشته‌های نخاعی زیاد باشد بیمار از ناحیه زانو به پایین علائمی نظیر درد, بی حسی, گزگز, احساس سردی یا گرمی, گرفتگی مکرر عضلانی, ضعف یا لاغر شدن را تجربه می‌کند.


فتق دیسک کمر بیماری نیست که به طور کامل قابل پیشگیری باشد اما بهتر است تمام افراد سالم از برداشتن و جابه جا کردن اشیا سنگین پرهیز کنند، انجام حرکات ورزشی نیز می‌تواند احتمال بروز بیماری فتق دیسک کمر را کاهش دهد.

در صورت احساس درد و یا بروز علائم دیسک کمر حتما به پزشک معالج مراجعه کنید؛ اگر مراجعه به پزشک به موقع صورت گیرد در اکثر مواقع قبل از این که این بیماری پیشرفت کند با داروهایی نظیر شل کننده و ضد التهاب دوران حاد این بیماری بر طرف می‌شود و نیازی به عمل جراحی نیست.


منابع :

https://www.yjc.ir/00S1eY

http://www.melikala.com

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۷/۱۵

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی