زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

فالموت فی حیاتکم مقهورین ،
و الحیاة فی موتکم قاهرین
زندگی آن است که بمیرید و پیروز باشید و مردن آن است که زنده‏ باشید و محکوم دیگران.
نهج البلاغه ، خطبه 51

دو رگه ها(2)

چهارشنبه, ۲ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۴۵ ب.ظ

شیببر و ببشیر

دانشمندان با پیوند دادن شیر نر با ببر ماده حیوان جدیدی تولید کرده اند و آن را شیبَبر (لایگر )* نام گذاری کرده اند که از همه نظر نسبت به شیر و ببر برتری دارد! چنین موجودی تا به حال در طبیعت وجود نداشته است، چراکه شیر و ببر نه تنها ذاتا با هم میانه ی خوبی ندارند بلکه دشمنی هم دارند.این هیولا (لایگر) که حدود 454 کیلوگرم وزن دارد. قد بلندتر، قدرت بدنی بیشتر، توان پرش بالاتر و.... را نسبت به پدر و مادر خود دارد! جالب اینکه با وجود تنفر شیر از شنا کردن در آب، لایگر به شنا کردن علاقه دارد. در حال حاضر چندین نمونه از این حیوان تولید شده که در سیرکها و برخی باغ وحش ها به نمایش گذاشته شده اند. فقط جنس ماده ی این حیوان قادر به تولید مثل با ببر یا شیر نر می باشد که خود موجب به وجود آمدن دو گونه ی جدید دیگر شده است!

همچنین حیوان دیگری به نام ببشیر(تایگن) هم تولید شده که محصول ببر نر و شیر ماده است، البته به ببر شباهت بیشتری دارد و به بزرگی و عظمت لایگر هم نیست...


                                   شیببر                    


* لایگر، جانوری دورگه حاصل آمیزش شیر نر و ببر ماده است. این واژه از ترکیب دو لغت Lion به معنای شیر و Tiger به معنای ببر گرفته شده است. (Lion+Tiger=Liger) این جانور را می‌توان در زبان پارسی، شیببر (شیر + ببر = شیببر) نامید. از نظر ظاهری این حیوان شبیه یک شیر بزرگ، اما راه‌راه است.


در گذشته ، به دنبال یک پدیده نادر و استثنایی در ایران و جهان  با جفت گیری طبیعی ببرِ نر و شیرِ ماده ۳ توله «شیر ببر» در مشهد متولد شدند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۰۲

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی