زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

فالموت فی حیاتکم مقهورین ،
و الحیاة فی موتکم قاهرین
زندگی آن است که بمیرید و پیروز باشید و مردن آن است که زنده‏ باشید و محکوم دیگران.
نهج البلاغه ، خطبه 51

حشره برگ متحرک

يكشنبه, ۷ آبان ۱۳۹۶، ۱۲:۰۰ ق.ظ

Image result for ‫برگ متحرک حشره‬‎


برگ متحرک

برگ متحرک ، بقا را در سکون و عدم تحرک می جوید . او که خود گیاه خوار است ، بسیار شبیه برگ است و وقتی روی شاخه ، لابلای یرگ ها قرار می گیرد ، حتی خود حشره شناسان به سختی می توانند آن را از برگ حقیقی تمیز دهند ، چون پاهای این حشره به دم برگ شباهت دارد .

این حشره در طول عمرش چندین بارپوست عوض می کند . ماده ی آن، طی شش ماه تا نه ماه اول عمر ، 5 بار پوست می اندازد و دقیقا ً 4 هفته بعد از پنجمین پوست اندازی ، قدم به سن بلوغ می گذارد و تخم ریزی را شروع می کند . آن ها در مجموع 680 تخم می گذارند.

نر و ماده ی برگ متحرک به آسانی از یکدیگر قابل تمیز هستند . برای مثال ، نر ها فقط چهار بار پوست می اندازند ، از ماده ها باریک اندام تر هستند و بال های شیشه ای خود را قاعدتا ً بسته نگه می دارند . عمر نر ها کوتاه است و بعد از رسیدن به بلوغ ، چند هفته بیش تر زنده نمی مانند .عمر آن ها در جست و جوی ماده می گذرد . چنین زندگی خطرناکی ، مسلما ً حد متوسط عمر را کاهش می دهد . از این رو عمر نر از 5 تا 6 ماه تجاوز نمی کند ولی عمر ماده غالب بر  12 تا 14 ماه می باشد .

حشره ی ماده تخم های خود را از راه دور به فاصله ی 3 تا 4 متری پرتاب می کند و به این ترتیب بیشتر تخم ها روی زمین می ریزند . 4 ماه بعد ، لارو ها از تخم سر در می آورند . آن ها در دوره ی لاروی از نظر شباهت ، مینیاتور والدین هستند و بدون کمک والدین رشد می کنند .



Image result for ‫برگ متحرک حشره‬‎


علاقه ی برگ متحرک به خوردن به اندازه ای است که از خوردن یکدیگر نیز مضایقه نمی کنند . مثلا ً مواقعی که به طور دسته جمعی مشغول جویدن برگ هستند ، اشتباها ً یا تعمدا ً همدیگر را می جوند ! از این رو اغلب برگ متحرک ها به برگ جویده شده می مانند . در محل جویده شده حاشیه ای قهوه ای رنگ به وجود می آید . لیکن اگر پا جویده شود ، زائده ای پا مانند به جای پای اصلی جوانه خواهد زد . برگ متحرک بعد از پوست اندازی دوم ، علاقه به سفر را از دست می دهد و مثلا ً اگر روی درخت است همان جا باقی می ماند .

برگ متحرک مثل کرم ابریشم ، شب و روز می جود و دائم صدای جویدنش شنیده می شود ؛ با این تفاوت که کرم ابریشم چند دوره به خواب می رود ، در حالی که حشره ی مورد بحث ما به خواب نمی رود .

همان طور که انسان ها با هم تفاوت دارند ، کم تر برگ متحرکی است که به برگ متحرگ دیگر کاملا ً شباهت داشته باشد  . رنگ آن ها نیز متفاوت است . رنگ های سبز و نارنجی رنگ های اصلی به شمار می آیند . ولی اقلا ً هزار نوع سبز و نارنجی میان آن ها پیدا می شود . البته گاهی از هر چند هزار برگ متحرک ، بعد از پوست اندازی اول ، سبز لیمویی از آب در می آیند .

بعضی ها هم در عوض یک شبه رنگ عوض می کنند ؛ یعنی شب سبز می خوابند و صبح نارنجی بیدار می شوند .


منبع : مجله ی رشد آموزش زیست شناسی – شماره ی 60

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۸/۰۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی