زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

فالموت فی حیاتکم مقهورین ،
و الحیاة فی موتکم قاهرین
زندگی آن است که بمیرید و پیروز باشید و مردن آن است که زنده‏ باشید و محکوم دیگران.
نهج البلاغه ، خطبه 51

 

تولید ریزجلبکهای خشک‌شده تحت شرایط خلأ و سرمای پایین در کشور


به گزارش سرویس علمی ایسنا، دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی، رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در این باره گفت: تهیه آمپول‌های لیوفیلیزه به عنوان راهکار اساسی جهت حفظ و نگهداری میکروارگانیسم‌ها از دیرباز مرسوم بوده و این بار در مورد جلبکها استفاده شده است. نتایج آزمایشات کنترل کیفی به خوبی اثربخشی این روش را در نگهداری جلبکها نمایان کرد و از این پس بانک میکروارگانیسم‌های مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران قادر خواهد بود جهت تضمین دوام ریزجلبک‌ها و تسهیل در انتقال، آنها را به صورت لیوفیلیزه در شکل آمپول‌های نگهداری و زیتوده در حجم بالاتر جهت مصارف صنعتی و تحقیقاتی ارائه کند.

وی افزود: به طور کلی فرایند لیوفیلیزاسیون جدای از تضمین حیات میکروبها در طولانی‌مدت منجر به حفظ ساختارهای مفید میکروارگانیسم‌ها می‌شود و در مورد جلبک‌های ارزشمند صنعتی، این روش به حفظ ارزش غذایی و دارویی جلبک‌ها و همچنین افزایش ماندگاری ترکیبات طبیعی موجود در ساختارهای ریزجلبکی از قبیل ویتامین‌ها، ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و رنگهای طبیعی می‌انجامد.

شاهزاده فاضلی خاطرنشان کرد: شکل خشک شده و یا پودرشده ریزجلبک‌ها کاربردهای فراوانی در صنایع شیلات، دارویی، بهداشتی، آرایشی و غذایی دارد و خدمت ارائه شده از سوی مرکز می‌تواند نیازهای تحقیقاتی دانشمندان، محققان، استادان و دانشجویان حوزه زیست‌فناوری را رفع کند.

منبع : ایسنا
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۹/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی