زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

فالموت فی حیاتکم مقهورین ،
و الحیاة فی موتکم قاهرین
زندگی آن است که بمیرید و پیروز باشید و مردن آن است که زنده‏ باشید و محکوم دیگران.
نهج البلاغه ، خطبه 51

انواع تکنیک های جراحی چشم (لیزیک، لازک، PRK)

شنبه, ۱۹ آبان ۱۳۹۷، ۰۸:۱۱ ب.ظ

اصلاح عیوب انکساری با اگزایمر
👈 انواع تکنیک های جراحی (لیزیک، لازک، PRK) چگونه است؟

امروزه شایع ترین روش جراحی اصلاح عیوب انکساری ، استفاده از لیزر اگزایمر است که جهت اصلاح و درمان عیوب انکساری شامل: نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم به کار برده می شود و در نتیجه موجب برطرف کردن و یا به حداقل رساندن نیاز افراد به عینک و لنز تماسی می گردد.

👈 لیزر اگزایمر یک نور سرد و غیر قابل رویت است که باعث تغییر شکل بافت درون قرنیه و اصلاح عیب انکساری می شود بدون آن که به سایر بافت های چشم آسیب برساند.

لیزیک (LASIK) : دراین روش جراحی به کمک میکروکراتوم و یا فمتوسکندلیزر (femeto second laser) یک لایه نازک از سطح قرنیه را بریده و کنار می زند (ضخامت لایه بستگی به میزان عیب انکساری دارد). سپس اشعه لیزر اگزایمر به بافت زیرین آن جهت تغییر شکل تابانده می شود و مجدداً لایه برداشته شده به جای اولیه خود برگردانده می شود و بدون نیاز به بخیه ظرف چند روز به سرعت بهبود می یابد.

لازک (LASEK) : در این روش ، اپی تلیوم (لایه خارجی) قرنیه کنار زده می شود و پس از تاباندن لیزر اگزایمر به بافت زیرین آن مجدداً به جای اولیه برگردانده می شود.
در روش PRK اپی تلیوم (لایه خارجی) قرنیه کاملاً برداشته می شود و پس از تاباندن لیزر اگزایمر به بافت قرنیه یک لنز تماسی جهت پانسمان بر روی قرنیه قرارداده می شود که ظرف مدت ۲ تا ۳ روز اپی تلیوم قرنیه کاملاً ترمیم می شود و سپس لنز تماسی برداشته می شود.

✅ جراحی اصلاح عیوب انکساری با استفاده از لیزر اگزایمر ، یک عمل جراحی سرپائی است و هیچگونه نیازی به بیهوشی و تزریق ندارد و با استفاده از یک قطره چشمی، سطح چشم کاملاً بی حس می گردد و بیمار هیچگونه احساس ناراحتی و درد در حین عمل ندارد. زمان عمل کوتاه بوده (کمتراز ۱۵ دقیقه) و بدون هیچگونه نیاز به بستن چشم بیمار به راحتی اتاق عمل را ترک می کند.

❓چه افرادی داوطلب عمل جراحی هستند؟
افرادی که می خواهند نیاز خود را به عینک و یا لنز تماسی، برطرف کنند و یا به حداقل برسانند.

✳ داوطلب ایده آل، فرد بالای ۱۸ سال است که حداقل مدت یک سال دید ثابت داشته باشد، حامله نبوده و در دوران شیردهی نباشد و نیز بیماری های چشمی دیگری نداشته باشد. در صورت وجود بیماری های سیستمیک مثل دیابت بالینی، بیماری وی کنترل شده باشد، و نیز در صورت مصرف برخی داروها مثل آکوتان باید زمان لازم از قطع مصرف دارو گذشته باشد.

✅ خطرات و عوارض جانبی: آثار و عوارض جانبی اندک است و خطرات فقدان دائمی بینائی بسیار نادر است. گاهی اوقات عمل جراحی منجر به اصلاح بیش از اندازه و یا اصلاح کم می شود که خوشبختانه این مشکلات را می توان با عینک ، لنز تماسی یا جراحی مجدد اصلاح کرد. بعضی افراد با آثار جانبی موقتی پس از عمل مواجه می شوند که عبارتند از ناراحتی و درد ، تاری دید، خشکی چشم، حساسیت به نور و وجود هاله هایی اطراف نور به خصوص در شب که معمولا" این علائم پس از گذشت یک ماه از بین می روند، اگر چه ممکن است در برخی از افراد مدت زمان بیشتری طول بکشد.

✳ نتایج بینایی: معمولا" نتایج بینایی بسیار سریع می باشد و شخص می تواند در ساعات اولیه اشیاء را به وضوح ببیند هرچند که بینایی برای چند هفته تا چند ماه متغیر می باشد. نتایج بینایی به چندین عامل از جمله سن، میزان اصلاح و ویژگی های شخصی بستگی دارد.

🔹دکتر محمدحسین افتخاری/مرکز جراحی تخصصی چشم پزشکی سلامت غرب/خلاصه شده

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۱۹

نظرات  (۱)

۱۹ آبان ۹۷ ، ۲۰:۵۰ دانلود سریال گیم اف ترونز
سلام من از طریق بلاگ های بروز شده با وبلاگتون اشنا شدم خوشحال میشم شما هم به بلاگ ما سر بزنید و نظرتون رو درباره فن گات بگید 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی