زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

فالموت فی حیاتکم مقهورین ،
و الحیاة فی موتکم قاهرین
زندگی آن است که بمیرید و پیروز باشید و مردن آن است که زنده‏ باشید و محکوم دیگران.
نهج البلاغه ، خطبه 51

آرمادیلو

شنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۵، ۰۸:۱۸ ب.ظ
 آیا آرمادیلو را می شناسید؟

AWT IMAGE

توپ زنده

رنگ به عنوان ابزار دفاعی برای همه‌ی جانوران مناسب نیست. جانوران دیگر روش‌های متفاوتی برای زنده ماندن در جهان وحش دارند. آرمادیلو به هر نوع ابزار دفاعی که بتواند داشته باشد، نیاز دارد. این جانور مورچه‌خوار دو فوت طول و 15 پوند وزن دارد. دندان‌های جانور نیز کوچک هستند.

   بنابراین، آرمادیلو برای دفاع از خود حتی نمی‌تواند گاز بگیرد. در عوض، آرمادیلو پوشش زره‌مانند محکمی دارد. این زره از صفحه‌های استخوانی درست شده است. زره بدن جانور را از آسیب دیدن و کبود شدن محافظت می‌کند. به علاوه، خوردن آن را برای شکارچیان بسیار سخت می‌کند. البته، آرمادیلو فقط به زره خود وابسته نیست، بلکه ترفندهای دیگری هم دارد. وقتی یک آرمادیلو به یک جانور شکارچی برخورد می‌کند، نخست تلاش می‌کند فرار کند. آرمادیلوی زخمی برای رسیدن به لانه‌ی زیر‌زمینی‌اش خیز بر می‌دارد. اما این آغاز کار است. اگر یک آرمادیلوی زره‌دار نتواند فرار کند، درون پوشش سخت خود پنهان می‌شود. نخست دست و پای خود را درون آن جای می‌دهد. سپس پوشش را به دور خود جمع می‌کند. در نهایت شکارچی با یک توپ زنده اما نفوذ ناپذیر رو به ‌رو می شود. بیش‌تر شکارچیان گرسنه نمی‌داند آرمادیلوی توپ شده را چگونه بخورند. آن‌ها ممکن است سیخونکی به آن بزنند یا حتی اندکی با آن توپ بازی کنند! اما آن‌ها نمی‌توانند قطعه‌ی خوشمزه‌ای از آن را بخورند.

منبع :http://www.jazirehdanesh.com


آرمادیلوها (Armadillos )

   

پستانداران جفت دار

زیررده

بی دندان ها

راسته

آرمادیلوها (زره داران )

خانواده

20نوع شناخته شده امروزی

تعداد انواع

الف) کوچکترین نوع: cm11-4/ 8

ب) بزرگترین نوع: cm 50-40

طول قد

cm48-7/2

طول دم

kg60-کمترازیک

وزن

 

دوره پالئوسن (50 میلیون سال قبل)

زمان ظهور

آمریکای جنوبی

مکان ظهور

گیاه خوار و حشره خوار

نوع تغذیه

آمریکای جنوبی

گسترش جغرافیایی

 صفات کلی:

آرمادیلوها یکی از گروههای شگفت انگیز حیوانات هستند که حدود50میلیون سال پیش(درپالئوسن) در آمریکای جنوبی  ظاهر شدند.

آرمادیلوها

پستاندار هستند. درست مثل شما ، برعکس آنچه فکر می شودآنها نه جونده ونه پستاندار تخم گذار هستند بلکه از پستانداران جفت دارند.ساده ترین راه شناخت آنها توجه به پوسته آنها است. تمام آنها یک پوشش استخوانی (جوشن) درپشت خود دارند.

 بیشتر آرمادیلوها همچنین حلقه هایی استخوانی بر روی دم خود دارند ( برای پوشش ) به این ترتیب

آرمادیلوها خیلی انعطاف پذیر نیستند، نا گفته نماند بین حلقه ها مو وجود  دارد.

یک نوع از آرمادیلوها معروف به آرمادیلوی سه بخشیThree-bandedArmadillo  می تواند مانند یک توپ خود را تا کند.

  تاکنون 20 نوع آرمادیلو با ابعاد مختلف شناخته شده اند.

بچه آرمادیلوها یک لاک یا جلد نرم وانعطاف پذیر مانند ناخن انسان دارند ودر طول رشدشان بتدریج سخت می شود، این امر با رسوب مواد استخوانی در جلد فوق صورت میگیرد ( فرآیند استخوانی شدن ) .

  زندگی آرمادیلوها :

آرمادیلوها به عنوان  حفار های قهاری شناخته می شوند آنها دارای پاهای کوتاه با پنجه های قوی جهت حفاری ، یافتن غذا و مخفی شدن هستند .

چنگال های آرمادیلو ها مانند پسر عمو هایش  تنبل ها و مورچه  خوارها آنقدر قوی است تا بتواند از آنها به منظور حفر و تخریب لانه (لانه مورچه ها ) ویا برای فرو بردن در بدن طعمه بکار برند.

 تغذیه آرمادیلوها :

 آرمادیلوها طیف وسیعی از غذاهای گیاهی و جانوری رابه مصرف می رسانند، بیشترآنها بی مهرگانی نظیر مورچه، سوسک نوزاد کرمی مورچه خوارشکل حشرات وتکه های گوشت باقی ماندة جسدحیوانات را ( اگرگیربیاورند) می خورند، همچنین ازبخش های تشکیل دهندة گیاهان مانند میوه ، ریشه وساقه تغذیه می کنند، حشرات کوچک وگیاهان نرم مشکلی برای خورده شدن برای آنهاایجاد نمی کند، دراین راستا  بعضی آرمادیلوها ( آرمادیلوهای بزرگ) می توانندخسارت های بزرگی  به مزارع کشاورزی وارد کنند.

 وضعیت دندان ها :

آرمادیلوها از گروه بی دندان ها هستند زیرا سری کاملی از دندان هارا ندارند ، وخیلی از دندان های خود را از دست داده اند آنها تمام دندان های آسیای خود را از دست داده اند، دندانهایی که باقی مانده اند

 حالت میخی دارند ، علت از بین رفتن دندان در این جانوران عدم وجود مینا بر روی دندان های آنها است . آرمادیلوهای حشره خوار دارای یک زبان چسبنده و بلندی هستند .

حقایقی در مورد  زندگی آرمادیلوها : 

  برخلاف انتظارآرمادیلوها نمی توانند درهنگام خطرشکار شدن برای حفاظت از خود، بدن خود را تا کنند ، تنها یک گروه از انواع بیست گانه آرمادیلوها یعنی آرمادیلوهای سه بخشی قادر به تا کردن خود هستند. سایر انواع آرمادیلوها خود را در صفحات استخوانی بدن می پیچانند و چنبره می زنند ویا اینکه مجبور می شوند حفره هایی برای حفاظت ازخودحفرکنند .

گروهی ازآرمادیلوها همیشه چهار توله تولید می کنند و تنها پستاندار شناخته شده ای است که اینگونه تولید مثل دارد ، تمام این چهار بچه از یک سلول تخم حاصل می آیند و حتی از یک جفت بهره می برند

بعضی ازآرمادیلوهای ماده تحت شرایطی از روش بکرزایی تولید مثل می کنند وآن وقتی است که آنها را بدام انداخته ومدت زیادی آنها را (بالغ بر دو سال) اسیر نمایند و به این ترتیب با به تأخیر انداختن جفت گیری موجب بکرزایی جانور می شود. این روش تولید مثلی یکی از دلایل این واقعیت است که چرا آرمادیلوها در بعضی مناطق نظیر ایالات متحده دارای کلون های وسیعی از یک نمونه هستند.

 از آرمادیلوها به منظور بررسی بیماری جذام استفاده می شود زیرا درجه حرارت بدن آنها به اندازه ای پائین است ( به دلیل متابولیسم پایه پائین) که محیط مناسبی برای رشد عوامل بیماری- زا هایی نظیرعامل جذام (Mycobacterium leprae) فراهم میکند.

   آرمادیلوها همچنین فاقد یک سیستم ایمنی قویی هستند و این واقعیت باعث شده تا آنها مدل ایده‌آلی برای خیلی از تحقیقات پزشکی باشد.

آرمادیلوها شنا کردن را دوست دارند و دراین امر بسیار ماهرند .آنها قادرند مسافتهای طولانی را در آب شنا کنند ویا درنهرها ویا درحوضچه ها قدم بزند . آنها می توانند نفس خود را برای مدت شش دقیقه حبس کنند. همچنین هوا را به داخل امعاء واحشاءخود می فرستند تا سبکتر شده و بتوانند وزن لاک پشتی وسخت خود را تحمل کنند.

آرمادیلوها دارای یک متابولیسم پایه پایینی هستند بدین معنی که بدن آنها گرمای زیادی تولید نمی کند واز طرفی میزان مو در بدن آنها کم است. این امر این واقعییت را می رساند که آنها جانوران مناسبی برای زیستن در مناطق سرد نیستند، زیرا نمی توانندگرما را به خوبی فراهم کنند و در خود نگه دارند،از طرفی آنها ناچارند برای بدست آوردن غذای روزانه خود تلاش کنند. در واقع چند روز متوالی سرد می تواند برای آرمادیلوها کشنده باشد. البته یک راه معجزه آسا برای حفظ انرژی در آرمادیلوها  وجود دارد  و آن وجود

 یک سیستم متشکل از سیاهرگ ها و سرخرگ ها ی ویژه در پاها ی آنها است . خون گرم در جریان درون سرخرگ ها با خون سرد در جریان و معکوس درون سیاهرگ ها سرد می شود، این بدان معنی است که

 گرمای زیادی از پاها به هدر نمی رود ودر بدن باقی می ماند.  پستانداران دریایی مانند وال ها نیز از یک سیستم مشابه ای از سرخرگ ها وسیاهرگ ها برای متوقف کردن اتلاف گرما در باله های

خود بهره می جویند . نهایتا،از آنجا که آرمادیلوها راه مناسبی برای نگه  داری گرما از طریق سیستم گردش خون خود ندارند خیلی سریع سرما

 زده می شوند .

خویشاوندان آرمادیلوها :

آرمادیلوها پستانداران جفت دار از راسته بی ندانها هستند و خویشاوندان نزدیک آنها تنبلها و مورچه خوارها هستند.    

تاریخچه حیات آرمادیلوها :     

واژه آرمادیلو یک اصطلاح اسپانیایی است و به معنی حیوان کوتاه قد زره دار آمده است . آرمادیلوها تنها پستانداران زره دار هستند . اشتقاق گونه ای آرمادیلوها بر می گردد به 50 میلیون سال پیش در منطقه ای از آمریکای جنوبی که بتدریج در این منطقه گسترش یافتند. با پدید آمدن یک پل ارتباطی خشکی بین آمریکای شمالی و جنوبی گروهی از حیوانات درنده از گروه   سگ سانان از آمریکای شمالی به

آمریکای جنوبی رخنه کردند و شروع به قتل وغارت حیوانات بومی آمریکای جنوبی کردند. شواهد بدست آمده از فسیل ها نشان می دهد که در این زمان حدود 70 درصد پستانداران بومی این منطقه از بین رفتند، آرمادیلوها نیز در این غارت درامان نماندند، اگرچه پوشش آنها از استخوان است اما نسبتآ نازک بوده و حتی یک سگ معمولی نیز می تواند این گروه جانداران را به زحمت بیاندازد . با وجود این غارتگری ها با انعطاف پذیری نسل آنها کاملاً ریشه کن نشد . در حقیقت آنها از طریق دره حاصل

از رودخانه ohio به سمت شمال حرکت کردند وتا حدود 11 هزار سال پیش سرزمین خود را نگه داشتند وبه دلیل نامعلومی بخش وسیعی از آرمادیلوهای آمریکای جنوبی منقرض شدند . داروین در سفر تاریخی خود با کشتی بیگل در حاشیه  آمریکای جنوبی فسیل آنها را یافته و بررسی کرد واز آن بعنوان یکی از شواهد محکم برای نظریه تغییر گونه ها سود برد. در سال 1850 آرمادیلوها مجددأ در ناحیه شمال گسترش یافتند.

 آنها از کارولینای شمالی به نیومکزیک گسترش یافتند. ادامه گسترش آنها به سمت شمال به دلیل مقاومت کم این حیوان به درجه حرارت پائین متوقف شد . آنها تقریبأ هیچگونه چربی ذخیره در بدن ندارند ، هوای سرد یعنی هیچ غذا و هیچ آرمادیلوحتی زمان کوتاهی از  یخبندان می تواند برای آرمادیلوها کشنده باشد البته آنها مشکلی برای مهاجرت به مناطق گرمسیری ندارند .

•         Armadillos Kingdom Animalia: Animals

·         Phylum Chordata: Chordates

o        Subphylum Vertebrata: Vertebrates

·         Class Mammalia: Mammals

o        Subclass Eutheria: Placental mammals

·         Order Xenarthra (Formerly called Edentata): Xenarthrans: Armadillos, sloths, anteaters

Family Dasypodidae:                               

          

تهیه کننده : عباس طالبی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی