زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

فالموت فی حیاتکم مقهورین ،
و الحیاة فی موتکم قاهرین
زندگی آن است که بمیرید و پیروز باشید و مردن آن است که زنده‏ باشید و محکوم دیگران.
نهج البلاغه ، خطبه 51

۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است


دریافت
فصل 9 / زیست سوم تجربی / جلسه اول


دریافت
فصل 9 / زیست سوم تجربی / جلسه دوم


دریافت
فصل 9 / زیست سوم تجربی / جلسه سوم



۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۶ ، ۱۷:۰۰

تصاویرتشریح ماهی


۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ فروردين ۹۶ ، ۱۶:۱۸

خارهای استخوانی، زائده های ریز استخوانی است که حرکت مفصل را محدود می کند. به طور کلی خارهای استخوانی با آرتریت ارتباط داده می شود، اما در برخی موارد به دلیل آسیب دیدگی مفصل یا برخی بیماری های دیگر ایجاد می شود. خارهای استخوانی ممکن است روی هر نوع مفصل بدن از جمله زانو، دست ها و لگن به وجود بیاید، اما اغلب در کف پا به ویژه روی پاشنه پا ایجاد می شود.

خارهای استخوانی که در اصطلاح پزشکی «استئوفیت» نامیده می شوند، قطعات زاید استخوانی هستند که در لبه های استخوان تشکیل می شوند و عوارض متعددی را برای افراد به وجود می آورند.


خار استخوانی بیشتر در کدام استخوان ها تشکیل می شود؟

کلیه استخوان های بدن مستعد ابتلا به این عارضه هستند، اما عموما استئوفیت در مکان هایی تشکیل می شود که دو استخوان برخورد زیادی با هم دارند؛ مانند مفاصل زانو، لگن، بازو و انگشتان، اما دیده شده است که در محل اتصال تاندون ها و غضروف ها به استخوان نیز خار تشکیل می شود.


شایع ترین علامت خار استخوانی چیست؟

در صورتی که عارضه خار استخوانی تا پیش از سالخوردگی تشخیص داده نشود و در جهت درمان آن اقدامی صورت نگیرد، فرد دچار دردهای بسیار شدید استخوان های سراسر بدن می شود و در معرض شکستگی استخوان نیز قرار می گیرد.

این عارضه به صورت عمومی علامت شاخصی ندارد و افراد در اکثر موارد تا پیش از عکس برداری با اشعه ایکس متوجه آن نمی شوند. اما در خصوص علائم شایع استئوفیت می توان به درد، کاهش حرکت مفاصل، بیرون زدگی ناگهانی سر استخوانی - که بسیار نادر است- تیر کشیدن ستون فقرات (ناشی از تماس خاراستخوانی با اعصاب نخاع) و صداهای متعدد مفاصل اشاره کرد.


خار استخوانی چگونه ایجاد می شود؟

در اکثر موارد افرادی که دچار آرتروز هستند عارضه یاد شده را نیز تجربه می کنند، زیرا در آرتروز غضروف های بین استخوان ها تا حد زیادی از بین می روند و بدن حین تلاش برای بازسازی این غضروف ها، قطعات مازاد استخوانی تولید می کند که به مرور مبدل به خار استخوانی می شود.


همچنین به این نکته نیز باید اشاره کرد که عارضه استئوفیت در برخی موارد نشانه ابتلا به بیماری هایی از قبیل DISH  - روییدن قطعات استخوانی روی نخاع- تخریب تدریجی استخوان خصوصا در ناحیه گردن و تنگی کانال نخاع است.

تشخیص استئوفیت چگونه صورت می گیرد؟

بیماران اغلب پس از احساس درد و مراجعه به پزشک تحت معاینه بدنی و عکس برداری با اشعه ایکس و MRI قرار می گیرند. به این ترتیب محل دقیق خار استخوانی مشخص می شود و می توان در جهت درمان آن اقدام کرد.


در خصوص درمان این عارضه توضیح دهید؟

با وجود اینکه هنوز درمان کاملا مشخصی برای خار استخوانی وجود ندارد، اما با مصرف داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب (NSAIDs)، فیزیوتراپی و در نهایت جراحی می توان علائم استئوفیت را تا حدودی کاهش داد.

لازم به یادآوری است در صورتی که عارضه خار استخوانی تا پیش از سال خوردگی تشخیص داده نشود و در جهت درمان آن اقدامی صورت نگیرد، فرد دچار دردهای بسیار شدید استخوان های سراسر بدن می شود و در معرض شکستگی استخوان نیز قرار می گیرد.


درمان های خانگی خار استخوانی

برای درمان خارهای استخوانی از جمله خار پاشنه پا می توانید خودتان راه های زیر را امتحان کنید.
-
 برای کاهش درد، دانه کتان گرم شده را روی پارچه ای قرار دهید و محل درد را با آن پارچه ببندید.
-
 روزی 4 تا 5 بار کمپرس سرد روی قسمت ملتهب قرار دهید، اما در موارد حاد از کمپرس گرم استفاده کنید.
-
 مواد غذایی حاوی اسید چرب امگا 3 مانند ماهی را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.
-
 شیشه آب یخ را روی زمین قرار دهید و کف پا را روی آن حرکت دهید.
-
 پماد فلفل نیز می تواند در تسکین درد موثر واقع شود.
-
 مصرف غذاهای سالم به ویژه غذاهای ارگانیک را افزایش دهید.
-
 از خوردن غذای تهیه شده با روغن جامد، نوشیدنی های گازدار و... که حاوی افزودنی های شیمیایی است و می تواند در جذب کلسیم اختلال ایجاد کند، پرهیز کنید.
-
 برنامه غذایی باید غنی از منیزیم، کلسیم و ویتامین D باشد تا مانع از دست رفتن استخوان شود.
-
 پس از بیدار شدن از خواب در حالی که نشسته اید، آرام پاها را بلند کنید.
-
 از کفی پاشنه که علاوه بر حمایت از قوزک پا، درد خار استخوان را کاهش می دهد، استفاده کنید.
-
 از نشستن طولانی مدت پشت میز که باعث اختلال در گردش خون می شود، بپرهیزید.
-
 هنگام خواب زیر پاها را بالشت قرار دهید تا کمی بالاتر قرار بگیرد.
-
 هنگام نشستن پشت میز از زیر پایی استفاده کنید تا مانع ورم و التهاب شود.
-
 در استخوان های ضعیف شده خطر شکستگی و بیماری استخوان بیشتر است و به طور جدی می تواند روی کیفیت زندگی تأثیر بگذارد. متأسفانه اغلب ما به میزان مصرف کلسیم و ویتامین توجهی نداریم. مصرف کلسیم را به ویژه اگر بالای 60 سال دارید بیشتر کنید. برای میزان مصرف ویتامین و ماده معدنی با پزشک متخصص تغذیه مشورت کنید.



منابع :

ایسنا
روزنامه خراسان

تبیان

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۶ ، ۱۶:۵۴

انواع خطرناک هزار پا در افریقا و امریکا وجود دارند، اما گونه های ایرانی که به رنگ زرد هستند، کشنده نیستند و فقط جای نیش آنها متورم می شود و درد نیش آنها و همچنین ماندگاری جای نیش و تورم، از نیش زنبور کمتر است و به شکل کاملا متورم و قرمز رنگ با جای 2 تا نیش در مرکز برآمدگی مشخص است.

 

اطلاعات بیشتر

هزارپایان انواعی از بند پایان هستند که دارای دو جفت پا در هر بخش از بدن ( به جز ناحیه سر ) می‌باشند. بیشتر هزار پاها دارای بدن استوانه ای شکل هستند ولی انواع کمی از آنها شکل‌های گوناگون دیگری دارند .هزار پاها می توانند به دور خود بپیچند و بدن خود را مانند توپ گرد کنند.

 

در ایران در تمام نقاط و در اکثر خانه‌ها از این صدپایان یافت می‌شوند که نام علمی جنس آنها Scolopendra است. این بندپایان در آغاز فصل بهار بسیار فعال هستند. راسته‌ای از این گروه از هزارپاها نیز وجود دارد که دارای پاهایی بلند هستند که به آنها هزارپاهای مگس‌گیر نیز می‌گویند که اکثر آنها ۱۵ جفت پا دارند. آنها خود را با شرایط ‌آب و هوایی خشک نیز می‌توانند سازگار کنند. هزارپاهای مگس‌گیر در منازل روستایی ایران بسیار دیده می‌شوند.

 


آنها اغلب در سقف زیر‌زمین‌ها، داخل دستشویی‌ها و زیر شیروانی‌ها همچون عنکبوت‌ها به دیوار سقف می‌چسبند. گروهی دیگر از صدپایان هستند که بدنی بسیار طویل و باریک با پاهای زیاد دارند که تعداد آنها تا ۱۸۱ جفت نیز می‌رسد. پاها و بدن باریک است و با چسبیدن به طعمه خود آنها را شکار کرده و مایعات بدن آنها را می‌مکند. این صدپایان در ایران در جنگل‌های شمال کشور به فراوانی در زیر سنگ‌ها یافت می‌شوند.

 

هزار پاها آهسته حرکت می کنند و بیشتر به خوردن برگ‌ها علاقه دارند.  در اکثر موارد آنها نوعی آفت برای گلخانه ها محسوب می شوند و می توانند خسارت زیادی به بار بیاورند . هزار پاها موجودات شکارچی نیستند و با توجه به رفتار آرام و رژیم غذایی ساده برای نگهداری در خانه به عنوان حیوان خانگی ایده آل می باشند.

 

شمار هزارپایان نسبت به دیگر حشره ها کمتر است و آنان را می توان به دو گونه ی کلی گوشتخوار و گیاهخوار تقسیم نمود.

هزار پای گوشتخوار بسیار کمیاب و دارای پاهای کمتری نسبت به گونه ی گیاهخوار است ؛ همچنین زهرآگین است ولی زهر آن برای آدمی خطرناک نیست.

آیا هزارپاها توانایی گزش دارند؟

هزارپاها معمولاً تهاجمی نیستند و از سم و زهر برای مهار کردن طعمه خود استفاده نمی کنند. اکثر هزارپاها با تغذیه از گیاهان به حیات خود ادامه می دهند.

صدپاها که اغلب با هزارپاها اشتباه گرفته می شوند، توانایی گزش دارند.

آیا هزارپاها می توانند به انسان آسیب برسانند؟

اگرچه هزارپاها هیچ بیماری را انتقال نمی دهند و یا غذاها را آلوده نمی کنند، ولی تقریباً همه هزارپاها با مکانیسم های دفاعی مجهز شده اند تا از خود در برابر شکارچیانی مثل پرندگان محافظت کنند.

آن ها هنگامی که تهدید شوند معمولاً حالت مارپیچ به خود می گیرند تا زمانی که خطر رفع شود. برخی هزارپاها می توانند غددی را فعال کنند که یک سم اسیدی بدبو را ترشح و حتی آن را پرتاب نماید. این ماده می تواند باعث ایجاد سوزش، خارش و واکنش های آلرژیک در برخی افراد شود.

علائم و واکنش های آلرژیک احتمالی به نیش و زهر هزارپا:

۱ – تاول و یا کهیر

۲ – قرمزی

۳ – بثورات پوستی

۴ – خارش و یا سوزش

حساسیت شدید نسبت به سم هزارپا

این اتفاق به ندرت ممکن است تهدید حیاتی در پی داشته باشد، ولی با مشاهده علایم زیر، حتماً باید به دنبال درمان فوری باشید:

۱ – تورم صورت

۲ – سختی در تنفس

۳ – ضربان شدید قلب

۴ – بثورات پوستی وسیع

۵ – عدم هوشیاری

 

 نوع مضر هزارپاها  که آفت به حساب می آید و در مزارع است.

نوع گیاه خوار با تغذیه از ریشه بافت های مرده گیاهی و ریشه گیاه می تواند باعث صدمه زدن به گیاه شود . در بعضی از مواقع نیز داخل ساقه ی گیاه را سوراخ می کند و از ساقه گیاه تغذیه می کند که در این حالت نمی شود برای گیاه کاری انجام داد.

 

برای مبارزه با هزارپاها ، باید از سمپاشی روی خاک در فواصل مختلف استفاده کرد، معمولا با شروع فصل گرم باید سم پاشی صورت بگیرد.

 نوع گوشت خوار ، یک شکارچی بوده و به هر موجود زنده ی کوچکی حمله می کند گاهی ممکن است به انسان حمله کند و با نیش زدن از خون انسان تغذیه کند، البته این حالت خیلی کم پیش می آید و سم آن برای انسان خطرناک نیست.

البته انواع خطرناک این هزار پا در افریقا و امریکا وجود دارند، اما گونه های ایرانی که به رنگ زرد هستند، کشنده نیستند و فقط جای نیش آنها متورم میشود و درد نیش آنها و همچنین ماندگاری جای نیش و تورم، از نیش زنبور کمتر است و به شکل کاملا متورم و قرمز رنگ با جای 2 تا نیش در مرکز برآمدگی مشخص است.

 

برای مبارزه با هزارپاها ، باید از سمپاشی روی خاک در فواصل مختلف استفاده کرد، معمولا با شروع فصل گرم باید سم پاشی صورت بگیرد و نوبت بعد اواخر بهار و یک ماه بعد نیز دوباره باید سم پاشی انجام بشود .

 

یک راه دیگر برای مقابله با هزارپا ها، عدم استفاده از خزه بر روی گلدان است و بهتر است روی خاک گلدان را در حدود 2 تا 5 سانتی متر از شن یا سنگ های ریز استفاده کنید.


در این حالت بعد از آبیاری گلدان ، بسیاری از هزارپاها از بین می روند و امکان زندگی درون گلدان برایشان فراهم نمی شود و نمی توانند به خوبی درون خاک تنفس کنند و ازبین می روند. این روش برای مبارزه با خرخاکی ها نیز مناسب است.
 

 

 

برگرفته از:

- تبیان

- مجله اینترنتی قرن 21

- میهن سم

 

تصویر انواعی از هزارپا

 

Image result for ‫هزارپا‬‎

 

Image result for ‫هزارپا‬‎

نوعی هزارپا معروف به اژدهای صورتی

 

۲۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۶ ، ۰۸:۳۸

bahram

 

 

گرمسار سرزمین خورشید تابان

 

 

منطقه گرمسار در یکصد کیلومتری جنوب شرقی تهران و برسر راه اصلی تهران مشهد قرار دارد از دیرباز این دشت حاصلخیز و مستعد مامن گروههای مختلف کشور بوده است که به علل مختلف به این منطقه کوچانده شده و یا اینکه اختیاری اسکان یافته اند تنوع قومی در این منطقه به قدری است که لقب جزیره اقوام به آن نهاده شده است .
برنارد هورکاد عضو انجمن ایران شناسی فرانسه در تهران در این باره مینویسد در دامنه های جنوبی البرز در شرق تهران بیست گروه عشایری از همه استانهای ایران گرد آمده اند و از این لحاظ در کنار دروازه پایتخت چکیده مردم شناسی تمامی کشور وجود دارد .
مهمترین گروههای ایلی این شهرستان عبارتند از اصانلو ،الیکایی یا علی کایی، پازوکی ،عرب عامری ،لر ،کرد ،نفر، بختیاری ،باصری ،کتی ،گیلک ،عرب معصومی ،عرب سرهنگی ،عرب درازی وهداوند .
منشا ایل الیکایی الیکا است که از منطقه ای به همین نام در چالوس به این منطقه آمده اند این ایل شامل نه طایفه است که عبارتند از گیلوری ، قندالی ، قاسمی ، عاشوری ، ابوالی یا ابولی ، شاه حسینی ، قنبری ، گلینی و کاشانی در حال حاضر مهمترین گروه عشایری شهرستان گرمسار را الیکایی ها تشکیل می دهند که بر اساس سرشماری کوچنده تیرماه سال 1377 تعداد 275 خانوار با جمعیت 1255 تفر به زندگی نیمه کوچ نشینی می پردازند ییلاق آنها شامل ارتفاعات شمال گرمسار معروف به گیلور و مناطق ییلاقی فیروزکوه ،دماوند و پلور در استان تهران و قشلاق آنها حواشی کویر شرق و غرب گرمسار است .
سردره خوار و دشت خوار گرمسار فعلی طی چند قرن اخیر همواره مورد توجه حکام و سلاطین ایران بوده و به منظور ایجاد حفاظی برای شرق تهران از تجاوزات مکرر سواران ترکمن ، گروههایی از ایلات مختلف از جمله ترکها را به این ناحیه کوچ داده اند ازجمله مهمترین ایلات ترک 1200 خانواراصانلو است که در سال 1210 ه ق به دستور آقامحمدخان فاجاراز خمسه زنجان به خوار کوچانده شده اند در دوره سلطنت رضا شاه تشکیلات ایل اصانلو از سران و روسای ایل اصانلو رشیدسلطان ،سیف اله خان ،آقارضاخان و جلیل خان را مینوان نام برد مهمترین طوایف این ایل عبارتند از قباخلو ،قزلو ،جورابلو ، ترامشلو، چوزوکلو،میرآخورلو، چاپشلو، یوردخانلو، رشمه لو ، خالقلو ، ایمان خانلو و کنشلو .
کتی ها که اصالتا از اعراب نجد عمان هستند ، در قرون اولیه اسلام به نواحی فارس و خوزستان مهاجرت کرده اند کتی های ورامین و گرمسار از فارس به این نواحی مهاجرت کرده اند تاریخ کوچ آنها به دوره قاجاریه می رسد .
ایل پازوکی تقریباحدود ۴۰۰ سال پیش در زمان سلطنت خاندان صفویه از ارومیه تبعید و در خوار و ورامین و روستاهای طرود وحصاربن فیروزکوه اسکان یافته اند .
طایفه عرب عامری از فارس به این منطقه کوچانده شده اند و در روستای کهن آباد که در گذشته به اوبه عرب مشهور بوده است اسکان یافته اند .
افراد ایل نفر از شیراز به گرمسار مهاجرت کرده اند وجه تسمیه این ایل به نفر آن است که در زمان نادرشاه و زندیه ریاست آن به عهده حاجی حسینقلی خان نفر واگذار شده بود و چون مشارالیه متنفذ و در دربار پادشاه دارای نفوذ و اعتبار بود ایل مزبور کم کم به نام او موسوم شد نفری ها در روستای قشلاق نفر ساکن هستند .
کردهای گرمسار شامل دو طایفه شادلو و قراچورلو می باشد تاریخ استقرار آنها به سال ۱۰۰۶ ه ق که حرکت تاریخی کرد از جنوب قفقاز به آذربایجان و از آنجا به خوار و ورامین و از آنجا به خراسان انتقال یافته اند، میرسد برخی از قراچورلو ها و شادلو ها در خوار و ورامین اسکان یافته اند کردها در روستاهای حسن آباد کردها ،علی آباد،قلعه خرابه و جلیل آباد ساکنند .
در اوایل قرن حاضر نیز گروههای مختلف لر از استانهای لرنشین کشور به این منطقه کوچانده شده اند که پس از مدت کوتاهی به موطن اصلی خود باز گشته اند و بر طبق سندی ۱۰۰خانوار لر در قراء اربابی و خالصه خوار اسکان یافته اند از گروههای دیگر لر گرمسار زندی ها هستند که در روستای لجران ساکنند .
گیلکها ساکن روستاهای منطقه رامه در شمال شرق شهرستان شامل رامه بالا ، رامه پایین ،چهارطاق و قالیباف را گیلکها تشکیل می دهند .
علاوه بر گروههای قومی ذکر شده باید از مهاجرین استان مرکزی ، کاشانی ها ، اهالی اردستان و نطنز نیز نام برد به عنوان مثال سیدهای طباطبایی از اهالی زواره اردستان هستند که در روستای قاطول به سر می برند .

براساس آمارهای نیروی انسانی گرمسار یکی از بالاترین آمار نسبت جمعیت را در افراد دارای تحصیلات عالیه دارا میباشد چنانچه به ازاء هر ۷۵ نفر یک نفر بامدرک کارشناسی وجود دارد .
شهرستان گرمسار با تولید حدود ۷۰ درصد نمک و ۶۰ درصد پودرسولفات سدیم کشور رتبه اول تولید این دو ماده را درکشور به خود اختصاص داده است .
متوسط حداکثر درجه حرارت ۴۰ و متوسط حداقل ۴- درجه سانتی گراد است و میانگین بارندگی سالیانه ۹/۹ سانتیمتر است .

موقعیت شهرستان گرمسار :

    شهرستان گرمسار غربی ترین استان سمنان است که با وسعتی معادل 9233 کیلومتر مربع از طرف شمال به دماوند و فیروزکوه از غرب به ورامین از مشرق به سمنان و از جنوب به کویر مرکزی و در نهایت به شهرستان نائین در استان اصفهان محدود می گردد . مرکز شهرستان شهر گرمسار است که در ارتفاع 825 متری از سطح دریا قرار دارد . همچنین این شهرستان دارای سه بخش به نامهای آرادان ، مرکزی و ایوانکی می باشد .
    فاصله مرکز شهرستان تا مرکز استان 110 کیلومتر و تا مرکز کشور ( تهران ) 95 کیلومتر است.
     شهرستان گرمسار از نظر موقعیت ریاضی بین مداد 34 درجه و 28 دقیقه و 35 درجه و 30 دقیقه عرض شمالی و بین 51 درجه و 53 دقیقه تا 52 درجه و 55 دقیقه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ قرار دارد .  (3)
    از نظر موقعیت نسبی این شهرستان در دامنه رشته کوه البرز ( که با جهت غربی – شرقی ازشمال شهرستان می گذرد ) واقع شده است .
    مرتفع ترین نقطه گرمسار قله ای است به ارتفاع 3055 متر واقع در کوه باغستان در شمال شرقی این شهرستان و پست ترین نقطه آن نیز به ارتفاع 800 متر در مجاورت دریاچه نمک در جنوب غربی شهرستان گرمسار می باشد .

    جاذبه های گردشگری شهرستان گرمسار:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۹۶ ، ۲۰:۰۵

پاور پوینت فصل 7
زیست شناسی 2 و آزمایشگاه
سوم تجربی

دریافت
تولید مثل غیر جنسی




۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ فروردين ۹۶ ، ۱۲:۱۳