زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

فالموت فی حیاتکم مقهورین ،
و الحیاة فی موتکم قاهرین
زندگی آن است که بمیرید و پیروز باشید و مردن آن است که زنده‏ باشید و محکوم دیگران.
نهج البلاغه ، خطبه 51

آیا سم هزارپا خطرناک است؟

جمعه, ۲۵ فروردين ۱۳۹۶، ۰۸:۳۸ ق.ظ

انواع خطرناک هزار پا در افریقا و امریکا وجود دارند، اما گونه های ایرانی که به رنگ زرد هستند، کشنده نیستند و فقط جای نیش آنها متورم می شود و درد نیش آنها و همچنین ماندگاری جای نیش و تورم، از نیش زنبور کمتر است و به شکل کاملا متورم و قرمز رنگ با جای 2 تا نیش در مرکز برآمدگی مشخص است.

 

اطلاعات بیشتر

هزارپایان انواعی از بند پایان هستند که دارای دو جفت پا در هر بخش از بدن ( به جز ناحیه سر ) می‌باشند. بیشتر هزار پاها دارای بدن استوانه ای شکل هستند ولی انواع کمی از آنها شکل‌های گوناگون دیگری دارند .هزار پاها می توانند به دور خود بپیچند و بدن خود را مانند توپ گرد کنند.

 

در ایران در تمام نقاط و در اکثر خانه‌ها از این صدپایان یافت می‌شوند که نام علمی جنس آنها Scolopendra است. این بندپایان در آغاز فصل بهار بسیار فعال هستند. راسته‌ای از این گروه از هزارپاها نیز وجود دارد که دارای پاهایی بلند هستند که به آنها هزارپاهای مگس‌گیر نیز می‌گویند که اکثر آنها ۱۵ جفت پا دارند. آنها خود را با شرایط ‌آب و هوایی خشک نیز می‌توانند سازگار کنند. هزارپاهای مگس‌گیر در منازل روستایی ایران بسیار دیده می‌شوند.

 


آنها اغلب در سقف زیر‌زمین‌ها، داخل دستشویی‌ها و زیر شیروانی‌ها همچون عنکبوت‌ها به دیوار سقف می‌چسبند. گروهی دیگر از صدپایان هستند که بدنی بسیار طویل و باریک با پاهای زیاد دارند که تعداد آنها تا ۱۸۱ جفت نیز می‌رسد. پاها و بدن باریک است و با چسبیدن به طعمه خود آنها را شکار کرده و مایعات بدن آنها را می‌مکند. این صدپایان در ایران در جنگل‌های شمال کشور به فراوانی در زیر سنگ‌ها یافت می‌شوند.

 

هزار پاها آهسته حرکت می کنند و بیشتر به خوردن برگ‌ها علاقه دارند.  در اکثر موارد آنها نوعی آفت برای گلخانه ها محسوب می شوند و می توانند خسارت زیادی به بار بیاورند . هزار پاها موجودات شکارچی نیستند و با توجه به رفتار آرام و رژیم غذایی ساده برای نگهداری در خانه به عنوان حیوان خانگی ایده آل می باشند.

 

شمار هزارپایان نسبت به دیگر حشره ها کمتر است و آنان را می توان به دو گونه ی کلی گوشتخوار و گیاهخوار تقسیم نمود.

هزار پای گوشتخوار بسیار کمیاب و دارای پاهای کمتری نسبت به گونه ی گیاهخوار است ؛ همچنین زهرآگین است ولی زهر آن برای آدمی خطرناک نیست.

آیا هزارپاها توانایی گزش دارند؟

هزارپاها معمولاً تهاجمی نیستند و از سم و زهر برای مهار کردن طعمه خود استفاده نمی کنند. اکثر هزارپاها با تغذیه از گیاهان به حیات خود ادامه می دهند.

صدپاها که اغلب با هزارپاها اشتباه گرفته می شوند، توانایی گزش دارند.

آیا هزارپاها می توانند به انسان آسیب برسانند؟

اگرچه هزارپاها هیچ بیماری را انتقال نمی دهند و یا غذاها را آلوده نمی کنند، ولی تقریباً همه هزارپاها با مکانیسم های دفاعی مجهز شده اند تا از خود در برابر شکارچیانی مثل پرندگان محافظت کنند.

آن ها هنگامی که تهدید شوند معمولاً حالت مارپیچ به خود می گیرند تا زمانی که خطر رفع شود. برخی هزارپاها می توانند غددی را فعال کنند که یک سم اسیدی بدبو را ترشح و حتی آن را پرتاب نماید. این ماده می تواند باعث ایجاد سوزش، خارش و واکنش های آلرژیک در برخی افراد شود.

علائم و واکنش های آلرژیک احتمالی به نیش و زهر هزارپا:

۱ – تاول و یا کهیر

۲ – قرمزی

۳ – بثورات پوستی

۴ – خارش و یا سوزش

حساسیت شدید نسبت به سم هزارپا

این اتفاق به ندرت ممکن است تهدید حیاتی در پی داشته باشد، ولی با مشاهده علایم زیر، حتماً باید به دنبال درمان فوری باشید:

۱ – تورم صورت

۲ – سختی در تنفس

۳ – ضربان شدید قلب

۴ – بثورات پوستی وسیع

۵ – عدم هوشیاری

 

 نوع مضر هزارپاها  که آفت به حساب می آید و در مزارع است.

نوع گیاه خوار با تغذیه از ریشه بافت های مرده گیاهی و ریشه گیاه می تواند باعث صدمه زدن به گیاه شود . در بعضی از مواقع نیز داخل ساقه ی گیاه را سوراخ می کند و از ساقه گیاه تغذیه می کند که در این حالت نمی شود برای گیاه کاری انجام داد.

 

برای مبارزه با هزارپاها ، باید از سمپاشی روی خاک در فواصل مختلف استفاده کرد، معمولا با شروع فصل گرم باید سم پاشی صورت بگیرد.

 نوع گوشت خوار ، یک شکارچی بوده و به هر موجود زنده ی کوچکی حمله می کند گاهی ممکن است به انسان حمله کند و با نیش زدن از خون انسان تغذیه کند، البته این حالت خیلی کم پیش می آید و سم آن برای انسان خطرناک نیست.

البته انواع خطرناک این هزار پا در افریقا و امریکا وجود دارند، اما گونه های ایرانی که به رنگ زرد هستند، کشنده نیستند و فقط جای نیش آنها متورم میشود و درد نیش آنها و همچنین ماندگاری جای نیش و تورم، از نیش زنبور کمتر است و به شکل کاملا متورم و قرمز رنگ با جای 2 تا نیش در مرکز برآمدگی مشخص است.

 

برای مبارزه با هزارپاها ، باید از سمپاشی روی خاک در فواصل مختلف استفاده کرد، معمولا با شروع فصل گرم باید سم پاشی صورت بگیرد و نوبت بعد اواخر بهار و یک ماه بعد نیز دوباره باید سم پاشی انجام بشود .

 

یک راه دیگر برای مقابله با هزارپا ها، عدم استفاده از خزه بر روی گلدان است و بهتر است روی خاک گلدان را در حدود 2 تا 5 سانتی متر از شن یا سنگ های ریز استفاده کنید.


در این حالت بعد از آبیاری گلدان ، بسیاری از هزارپاها از بین می روند و امکان زندگی درون گلدان برایشان فراهم نمی شود و نمی توانند به خوبی درون خاک تنفس کنند و ازبین می روند. این روش برای مبارزه با خرخاکی ها نیز مناسب است.
 

 

 

برگرفته از:

- تبیان

- مجله اینترنتی قرن 21

- میهن سم

 

تصویر انواعی از هزارپا

 

Image result for ‫هزارپا‬‎

 

Image result for ‫هزارپا‬‎

نوعی هزارپا معروف به اژدهای صورتی

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۲۵

نظرات  (۲۴)

اینکه گفته شده جای نیش هزار پا اگه با یه سیر که سر و تعش بزنین و بزارید خوب میشه درسته ??? من بستکانم را زد با تیغ کمی بریدمش و خونشه ریختم بیرون و یه سیر  هم گذاشتم روش !!!

پاسخ:
سلام

لطفا در زمینه سلامتی و درمان، بیشتر دقت کنید و مراقب باشید.
از روش های علمی و تأیید شده استفاده کنید و سر خود دست به کاری نزنید.
۱۱ تیر ۹۹ ، ۲۰:۲۱ راضیه کرد

سلام من چند وقت روستا بودم کم کم روی بدنم کهیر ظاهر شد و خارش هم دارن الان دو ماهی هست خوب نشدم . ناشی از آلرژی هم بود چون کلی کورتون و داروی ضد حساسیت مصرف کردم اثری نداشت. احتمال میدم از هزار پا باشه. نظرتون چیه؟ و اگه هزار پا هست برای درمانش چیکار کنم

سلام من امشب یک هزارپای قهوه‌ای میشم زد درد شدید دارم وجای نیش ورم کرده باید چکارکنم

پاسخ:
سلام

همان طور که در مطلب فوق گفته شده، هزارپای خانگی خطرناک نیست. فقط اگر حساسیت نداشته باشید، التهاب موضعی ایجاد می شود که به تدریج برطرف می شود. در صورت بروز علایم شدید و حساسیت به پزشک مراجعه کنید.

باسلام ساعت دوامشب یک هزارپاپشت کمرمو نیش زده جای نیشش خیلی درد میکنه ایا احتیاج هست برم دکتر

سلام دیشب یه هزار پای زرد زنگ نیشم زد و بعد از 1 سال هی عرق کردم و سرم درد گرفت و حتی گلوم سوخت و سرفه میکنم آیا باید دارو مصرف کنم و یا حتی از اون بوده حدودا 10 ثانتی متر بود 

تو‌ یه‌ هفته سه‌ بار‌ هزار پا‌ نیشم‌ زده‌ داغون شدم 

سلام

دیشب ساعت۳ یه هزار پا نیشم زده تاریک بود اون لحظه دقیق ندیدمش فقط به از پام کندمش و پرت کردم اون ور ولی صبح دیدمش بزرگ بود و زرد رنگ. جاینیشش درد میکنه متورم نشده خیلی 

این خطر ناکه؟

سلام توروخدای سمی چیزی ک هزارپاهارونابودکنه بهم معرفی کنید دوتابچه کوچیک دارم دلیل اینکه تواپارتمان فقط خونه من هزارپاداره چیه ؟

 

 

 

هزارپا های خونه ی ما قزمزن بزرگاشون موقعی هم کوچیکن یه حالت قرمز و قهوه ای خیلی تیره دارن اصلا هم موجودات کند و آهسته ای نیستن با اینکه بعضیاشون اندازه کف دستن نو خونه موقعی سریع فرار میکنن با چشم به زور میشه دنبالشون کرد دید کجا میرن خیلی هم خر جونن یه تارومار روشون خالی کنن نمیمیرن گیج میشن بری روشون هم وایسی له نمیشن اصلا له نمیشن نیش نزدن تا حالا کسی رو ولی نیش شون کوچیک نیست کلا جونور خیلی رو اعصاب و چندشیه شب ببینی پیداش نکنی بکشی تا صبح نمیتونی بخوابی

سلام ی هزارپا زرد رفته بود تو شلوارم وقتی احساس کردم انگار مورچه داره نیش میزنه هرچی گشتم پیداش نکردم وقتی رفتم دستشویی دوباره حسش کردم و گرفتمش ولی الان هم جای حساسی رو زده دکتر برم یا نرم؟
سلام، من یه هزار پای گوشتخوار دارم واسشون حشره صید می کنم بهشون میدم، خواستم ببینم غذای مخصوص هزارپا رو کجا می فروشن؟ 
از پارسال تا الان همینجور هزار پا میره تو خونه میره تو بدنم علتش چیه؟


سلام و عرض ادب من از زمان کودکی ام نیش های مختلف زنبور ها رو تجربه کردم از سن ۵و۶ سالگی ( زنبور زرد ،سبز کوچک، زنبور درشت سیاه و قهوه‌ای با رده‌های زرد ) اما هیچ چیزم نشد خداروشکر. بگذریم، فقط میخوام اینو بگم که حساسیت ندارم اما یه بار هزار پا نیشم زد روی ماهیچه ساق پای راستم از زیر شلوار ولی سریع گرفتمش طولش کم بود اما پهناش خوب پهن بود در حد ۱۳؛ ۱۴ میلی متر. دوستان باور بفرمائید دردش چند برابر زنبور بود لحظه به لحظه دردش شدید تر میشد تا ۲.۳ روز سر کار نرفتم محل گزیدگی سیاه شده بود شب نیشم زد و تا صبح یه لحظه هم خوابم نبرد سایز پام دوبرابر لنگه کفش شده بود کشاله رانم درد خلاصه سرتون درد نیارم اگه خدایی ناکرده پیش اومد یه راست برید بیمارستان یا منتظر یه درد بسیار شدید باشید نوعش هم هزارپای کوتاه اما پهن به رنگ زرد بود قدش در حد ۶ .۷ سانت بود. فقط اون چیزی که برام اتفاق افتاد گفتم تا در جریان باشید. اگه دفعه دیگه برای خودم پیش اومد قطعا قطعا می رم بیمارستان. آرزوی سلامتی
من یه هزارپا دیدم تو خونه، کشتمش لطفا راهنمایی کنید از کجامیان هر سال میبینم...... یادمه قبل از اینکه خونه رو بسازیم اینجا یه تپه گچی بود نکنه روی خونشون خونه ساختیم
باسلام من تو خونم هرازگاهی هزارپامی بینم ومی حوهم ازشرشون خلاص بشم لطفا یه سم قوی وکم خطربرای خانوادم معرفی کنید
من الان یه هزارپایه بزرگ تو خونه دیدم چکار کنم از ترسم از خونه بیرون رفتم زنگ بزنم به آتش نشانی بنظرتون کمکم کنین میترسم بره تو گوشم
سلام.به نظر من با توجه به تنوع حشرات و اینکه باوجود هرکدوم ممکنه تنوع زهر و سم هم وجود داشته لذا ازبین بردن اونا باید راهی مطمئن تر باشه.نظر شما چیه؟؟
سلام تو خونه ما خیلی هزار پا هست همه رنگیشم دیدم قرمز و خاکستری در سایزهای مختلف. ممکنه راهنماییم‌کنید چیکارکنم کامل از بین بره و دیگه تو خونه نباشن؟
من پیشونیم روهزارپا نیش زده الان ورم کرده با پلکم
چی بزنم خوب شه دکتر نمیتونم برم
۳۰ خرداد ۹۷ ، ۰۲:۳۶ سامیه ابراهیمی
ببخشید مادرم را یک هزارپا مشکی رنگ پشت زانو اش را گزید باید چه کار بکنم
من بارها هزارپا از نوع زرد وکمی مشکی و قهوه ای تو شلوارم رفته شبا و با گازش که مثل مورچه گازیه از خاب بیدار شدم و با دست گرفتمش اما نیش نزدن هیچ نوعش
سلام پارسال دخترم راهزارپازردرنگ بزرگ نیش زد داخل جوی آب بود از اون موقع یکی از انگشتان پاهایش زخم شده خارش دارد قرمز رنگ شده چیکار کنم تا خوب بشه دکتر بردن گفت به یه چیزی حساسیت پیداکرده ولی خوب نشد.
پاسخ:
سلام و تشکر از این که مطلب مربوط به هزارپا رو مطالعه کردید.

همان طور که در این مقاله ذکر شده اثر سم هزارپا باقی نمی ماند.

باید ببینید علت اصلی زخم پای دختر نازنین شما چیه؟ نوع کفش، جنس جوراب، خاک و گرد و غبار و حتی پودر لباسشویی که جوراب ها با آن شسته میشن میتونه باعث حساسیت و اگزما بشه
سلام.
امروز صبخ دیدم از سمت گلدون اتاق خواب یک هزارپا داره میره وسط اتاق که با دستمال برش داشتم و انداختمش بیرون.
شب که برگشتم یه لحظه سر برگردوندم دیدم یک هزارپای دیگه عین همون داره از سمت گلدونام یه راست میاد به سمت من. اونم برداشتم انداختمش تو دستشویی.

بعدا شنیدم که هزارپاها حتما جفتی میان و اینکه دیدم این هزارپا مستقیم داره به سمت من حرکت میکنه برام جالب بود گفتم اینجا بپرسم ببینم چیز خاصی در این مورد وجود داره؟ و اینکه آیا این هزارپاهای تو گلدون خطرناکن؟

پاسخ:
سلام
مطمئن هستید که هزارپا بوده؟
هزارپای داخل خاک گلدان، آفت هست و به ریشه گیاه آسیب وارد می کند ولی برای انسان خطرناک نیست.
و اینکه جفتی میان و ... خیر چیزی در این مورد وجود نداره


مثل انسان نیست که وقتی سیره خونخار تر بشه
من یکی امر به کشتن دادم و الان پشیمونم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی