زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

فالموت فی حیاتکم مقهورین ،
و الحیاة فی موتکم قاهرین
زندگی آن است که بمیرید و پیروز باشید و مردن آن است که زنده‏ باشید و محکوم دیگران.
نهج البلاغه ، خطبه 51

چه کسی دوست دارد در این آزمایشگاه کار کند؟+عکس

دوشنبه, ۱۱ آبان ۱۳۹۴، ۰۵:۲۰ ب.ظ

به مناسبت روز آزمایشگاه!!!

همان طور که می دانید درس های زیست شناسی، شیمی و فیزیک به آزمایشگاه وابسته اند و انجام آزمایش های مربوط به هر مبحث درسی، نه تنها آن مبحث را برای دانش آموز جذاب تر می کند بلکه یادگیری را نیز آسان تر می نماید.

بنابراین وجود یک آزمایشگاه با فضای مناسب و امکانات لازم در حد مباحث کتاب های درسی دبیرستان، در هر آموزشگاهی ضروری است. خوشبختانه مسئولین امر به این موضوع توجه نموده و هرساله از طریق بخشنامه های متعدد !!! تأکیدات لازم را به منظور تجهیز آزمایشگاه های مدارس و لزوم استفاده معلمین گرامی از امکانات آزمایشگاه می نمایند. اما به خود زحمت نمی دهند، سری به آزمایشگاه ها ی مدارس بزنند و از دیدگاه کارشناسی یا ارگونومی، فضا ، موقعیت و تجهیزات آزمایشگاه را بررسی کنند و ببینند آیا مکانی که آزمایشگاه نام گرفته واقعاً آزمایشگاه است؟ یا بیش تر به یک انباری متروکه با کلی وسایل ناقص و شکسته و درهم، شبیه است که کسی رغبت نمی کند به آنجا وارد شود تا چه رسد که بخواهد فعالیت آزمایشگاهی هم، انجام دهد.





  • تصاویر مربوط به یکی از آزمایشگاه های مدارس دخترانه شهرستان گرمسار می باشد.


  • حال چه باید کرد؟
  • آیا فقط تأکید بر انجام فعالیت آزمایشگاهی، بدون تلاش در جهت فراهم آوردن انگیزه و ابزار های لازم کافی است؟

البته این نکته مهم فراموش نشود که در بسیاری از آزمایشگاه های مدارس، تجهیزات آزمایشگاهی کافی وجود دارد. اما در حفظ و نگهداری آن ها دقت نمی شود. به عنوان مثال در همین آزمایشگاهی که شما تصاویر مربوط به آن را می بینید، ماکت ها، پوسترها، وسایل و ... به وفور موجود است که به علت بی مبالاتی و بی دقتی در حفظ یا تعمیر آن ها و نبودن فضای کافی در چیدن آنان آسیب دیده است و گاه آن قدر کثیف و خاک آلود می باشد که دانش آموز و معلم مجبور است از به کار گیری آن ها خود داری کند.    

دیگر این که تفکر نادرست نخبه پروری موجب شده که در هر شهرستانی مدارسی خاص تحت عنوان «نمونه دولتی» یا «استعداد درخشان» تأسیس گردد که امکانات و بودجه های کلانی را متوجه خود کند. طبعاً تجهیز آزمایشگاه ها، هوشمند سازی و سایر برنامه های آموزش و پرورش نیز در این مدارس پیاده شده و نسبت به مدارس عادی کم توجهی می گردد و عدالت رعایت نمی شود. که این موضوع خود، بحث و دقت نظر بیش تری  می طلبد.

مورد دیگر، این که مراکزی که به عنوان «پژوهش سرای مرکزی یا آزمایشگاه مرکزی» در شهرستان ها تأسیس شده، که وسایل آزمایشگاهی متعددی را در خود احتکار کرده است و نمی توان از آن ها استفاده نمود. زیرا انتقال دانش آموزان به این مراکز در ساعت درسی، امکان پذیر نیست. این مراکز با صرف هزینه های بالای دولتی خدمت شایسته ای را ارایه نمی دهد و در برخی شهرها اصلاً کارایی لازم را ندارند. خاصه در شهر ما که با سوء مدیریتی که در اداره و سایر مراکز وابسته به آموزش و پرورش شهرستان وجود دارد، به آسایشگاه می ماند تا پژوهش سرا.

  • خلاصه کلام این که :
  • مسئولین محترم ؛ 
  • خارج گود نشستن و دستورات کتبی ابلاغ نمودن، ساده ترین و کم ترین کاری است که می توان انجام داد. لطفا کمی به خود زحمت دهید و برای کشور و آینده سازان آن یعنی دانش آموزان دل بسوزانید! 


 


به مناسبت روز آزمایشگاه « 11 آبان » در بخشنامه های آموزش و پرورش!!!

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۸/۱۱

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی