زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

فالموت فی حیاتکم مقهورین ،
و الحیاة فی موتکم قاهرین
زندگی آن است که بمیرید و پیروز باشید و مردن آن است که زنده‏ باشید و محکوم دیگران.
نهج البلاغه ، خطبه 51

دارچین

سه شنبه, ۲۸ مرداد ۱۳۹۹، ۰۴:۵۳ ب.ظ

 

گیاه دارچین

- نام علمی: Cinnamomum zeylanicum
- خانواده: برگ بو LAURACEAE
- بومی منطقه سریلانکا

🍃دارچین ماده خوش عطر و خوش طعمی است که از قدیم الاایام مورد استفاده قرار می گرفته است. این ماده خوشبو از درخت دارچین به عمل می آید.
دارچین درختی کوچک و همیشه سبز است. ارتفاع درخت بین ۱۰ تا ۱۵ متر می رسد. برگ ها تخم مرغی شکل بوده و ۷ تا ۱۸ سانتی متر طول دارند. گل ها خوشه ای و رنگ متمایل به سبز دارند. میوه آن بنفش بوده و یک بذر در درون خود دارد. بعد از دوسال که از کاشت درخت گذشت آن را از نزدیک زمین قطع کرده و در سال آینده شاخه‌هایی را که از کناره تنه اصلی رشد کرده بریده و پوسته آن را خارج کرده و بلافاصله خشک می کنند و سپس در قطعات ریز بریده و می فروشند.


🍃انواع مهم دارچین :
۱- دارچین‌ اصل یا دارچین سیلانی
Cinnamomum verum
که پوست داخلی آن مصرف دارد و لطیف و نرم است.
۲- دارچین چینی C. aromaticum
 که پوست آن نازک ولی سخت است ولی عطر و طعم آن تند تر از انواع دیگر است
۳- دارچین اندونزی C. burmannii
۴- دارچین ویتنامی C. loureiroi

 

🍃ترکیبات شیمیایی دارچین

دارچین اصل یا دارچین سیلان دارای آمیدون، موسیلاژ ، تانن ، یک ماده رنگی ، اکسالات کلسیم ، قند ، مانیت ، سینامومین ، اسانس و رزین است.
اسانس دارچین که تنها قسمت مهم دارچین است به مقدار یک درصد در پوست گیاه مذکور وجود دارد و از تقطیر آن با آب نیز حاصل می‌شود. این اسانس در صورت تازه بودن به رنگ زرد روشن است ولی به مرور زمان و به علت اکسیده شدن به رنگ های زرد طلایی و سپس قهوه‌ای مایل به قرمز درمی‌آید.
قسمت اعظم این اسانس را آلدئید سینامیک تشکیل می‌دهد. به علاوه دارای ۴ درصد از فنل ها، مخصوصا اوژنول‌ها همراه با فلاندرون ، سافرول و فورفورول است.

در اکثر منابع معتبر از پوست و اسانس دارچین به عنوان مواد دارویی ارزشمند یاد شده است. اسانس دارچین آرام بخش و ضد نفخ بوده و خاصیت ضد عفونی کنندگی شدید دارد. این اسانس به عنوان ضد قارچ، ضد باکتری و ضد ویروس و حتی بر علیه لارو بسیاری از آفات مضر استفاده می شود.

اسانس دارچین همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی و کاهش دهنده قند خون از اهمیت بسیاری برخوردار است. از مواد مؤثره دارچین در صنایع مختلف از جمله آرایشی و بهداشتی، تولید عطر و ادکلن، تولید صابون و تولید توتون و آدامس، پودینگ و دسرها استفاده فراوان می شود. همچنین در طعم دار کردن ترشیجات، انواع سس، گوشت و غذاهای آماده کاربرد دارد.
▫️از دارچین به عنوان حشره کشی مناسب نیز استفاده می شود.

 

🌐 برگرفته از سایت های: دکتر ساینا، نارگیل، بازار بین المللی گل و گیاه

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی