زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

فالموت فی حیاتکم مقهورین ،
و الحیاة فی موتکم قاهرین
زندگی آن است که بمیرید و پیروز باشید و مردن آن است که زنده‏ باشید و محکوم دیگران.
نهج البلاغه ، خطبه 51

بیماری هانتینگتون (huntington)

جمعه, ۱۸ آبان ۱۳۹۷، ۰۸:۰۶ ب.ظ


Image result for ‫هانتینگتون‬‎

اثر بیماری هانتینگتون بر مغز (سمت راست)


✅ بیماری هانتینگتون (HD) یک اختلال پیش رونده مغزی بوده که موجب حرکات کنترل نشده، مشکلات روحی و از دست دادن قدرت تفکر (شناخت) می شود. این بیماری با سن شروع در میان سالی، معمولاً در دههٔ سوم یا چهارم زندگی فرد ظهور می یابد. نشانه ها و علائم اولیه می تواند شامل افسردگی، تحرکات غیرارادی، تعادل ضعیف و مشکل در یادگیری اطلاعات جدید یا تصمیم گیری باشد.

🔹به منظور نکوداشت جرج هانتینگتون چنین نام گرفته‌است.

🔹بیماری ارثی، اتوزومی غالب (بارز) است که به علت جهش در ژن HTT موجود بر کروموزوم شماره ۴ ایجاد می شود. ژن HTT ساختارهایی را برای تولید پروتئینی به نام هانتینگتون فراهم می کند. اگرچه عملکرد این پروتئین ناشناخته است، به نظر می رسد نقش مهمی در یاخته های عصبی (نورون ها) در مغز بازی می کند.

✳ این جهش، موجب تولید پروتئین بلند غیرعادی می شود. پروتئین بلند به قطعات کوتاه تر و سمی، برش یافته و به همدیگر متصل شده و در نورون ها انباشته می شود که متعاقباً موجب از بین رفتن کارکرد طبیعی و مرگ نورون ها در برخی بخش های مغز می گردد که بروز علائم و نشانه های هانتینگتون را به دنبال دارد.

✅ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. تنها هدف پزشکان از درمان، کند کردن روند بیماری و علایم آن است.

👈 مشاوره ژنتیک بهترین راه پیشگیری از این بیماری است. اگر در خانوادهٔ فردی این بیماری وجود داشته باشد، با مشاوره ژنتیک می توان آن را تشخیص داد و اگر زوجی سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را دارند و قصد بچه دارشدن دارند، باید به مشاوره ژنتیک مراجعه کنند.

🌐 منابع: تبیان، ایران ژنتیک، ویکی پدیا و دکترسلام

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۱۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی