زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

فالموت فی حیاتکم مقهورین ،
و الحیاة فی موتکم قاهرین
زندگی آن است که بمیرید و پیروز باشید و مردن آن است که زنده‏ باشید و محکوم دیگران.
نهج البلاغه ، خطبه 51

آشنایی با وُلوُکس (volvox)

شنبه, ۴ فروردين ۱۳۹۷، ۰۶:۵۵ ب.ظ

ولوکس از فرمانروی آغازیان و از شاخه جلبک های سبز می باشد. ولوکس همانند پلانکتون ها در سطح مواد موجود در آب ها و سطح آب دریاچه ها و مخازن آب می روید. (جانداری ساکن آب شیرین است.)
 ولوکس یک کُلُنی* متحرک با یک شکل مشخص و تعدادی سلول است. این کلنی میان تهی و کروی یا بیضی شکل است و از نظر اندازه چیزی همانند نوک سر سنجاق است. بسته به نوع گونهٔ کلنی تعداد سلول ها می تواند بین ۵۰۰-۶۰۰۰۰ باشد. قسمت مرکزی کلنی چسبناک و لعاب مانند است و سلول ها در یک لایه منفرد در قسمت محیطی کلنی (دور کلنی) قرار گرفته اند.


Image result for ‫ولوکس‬‎


✳ تولید مثل در ولوکس
ولوکس به هر دو صورت تولید مثل جنسی و غیر جنسی تکثیر پیدا می کند. تولید مثل غیر جنسی در شرایط مساعد در بهار و ابتدای پاییز رخ می دهد.
در ولوکس معمولاً سلول های موجود در قسمت پشتی کلنی در تولید مثل شرکت می کنند. این سلول ها توسط اندازهٔ بزرگ، هستهٔ برجسته، سیتوپلاسم دانه دار (گرانولار) متراکم و فقدان تاژک خود قابل شناسایی هستند.
🔹در تولید مثل غیر جنسی سلول های موجود در قسمت پشتی کلنی که سلول های تولید مثلی هستند، ده برابر بزرگ می شوند و تاژک ها و لکه چشمی خود را از دست می دهند و به سمت داخلی کلنی می روند و تقسیم اول آنها به صورت طولی است. با تقسیمات سلولی بعدی ، کرهٔ کوچکی ایجاد می شود که به آن کره نوزاد می گویند.
👈 سرانجام کره نوزاد با هضم چند سلول مادر، از درون آن خارج می شود.
___________________
*به جاندارانی که پیکر آنها از چندین سلول کم و بیش همانند و متصل به هم ساخته شده است، کُلُنی می گویند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۱/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی