زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

فالموت فی حیاتکم مقهورین ،
و الحیاة فی موتکم قاهرین
زندگی آن است که بمیرید و پیروز باشید و مردن آن است که زنده‏ باشید و محکوم دیگران.
نهج البلاغه ، خطبه 51

۱۳ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

🔵 باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک چگونه پدید می آیند؟

پادزیست ها (آنتی بیوتیک ها)

آنتی بیوتیک ها مواد شیمیایی هستند که از قارچ های میکروسکوپی و باکتری ها گرفته می‌شوند و از ادامه زندگی سلول های یوکاریوت ها یا پروکاریوت ها جلوگیری نموده و یا مانع تکثیر آنها می‌شوند.

👈 بیشتر آنتی بیوتیک ها بر روی هر دو نوع سلول پروکاریوتی و یوکاریوتی اثر می‌کنند و به همین دلیل نمی‌توان همه آن ها را از نظر درمانی برای انسان مورد استفاده قرار داد.

✅ آنتی بیوتیک ها روی واکنش های بنیادی یک سلول اثر می‌کنند. بعضی از آن ها خاصیت ضد سرطانی دارند زیرا اثر آن ها بیشتر روی سلول هایی است که در حال تقسیم سریع هستند و به همین دلیل باکتری ها و سلول های مغز استخوان که سازنده گویچه‌های سفید خون و گویچه‌های قرمز خون می‌باشند و همچنین سلول های سرطانی در مقابل آنتی بیوتیک ها حساسیت بیشتری دارند.

✅ انواع آنتی بیوتیک ها و چگونگی تأثیر آن ها

آنتی بیوتیکهای مهار کننده همانند سازی DNA :

آنتی بیوتیک هایی که از همانند سازی DNA جلوگیری می‌کنند عبارتند از: میتومایسین (Mytomycin) که به دو رشته DNA مکمل متصل شده و از جدا شدن آن ها از یکدیگر جلوگیری می‌کند. آنتی بیوتیک دیگری به نام اکتینومایسین D درغلظت های زیاد همانندسازی DNA را مهار می‌کند. این آنتی بیوتیک دارای دو حلقه مسطح با پیوندهای مضاعف است و می‌تواند خود را
بین نوکلئوتیدها جای داده و بدین ترتیب همانند سازی را مختل کند.

آنتی بیوتیک های مهار کننده سنتز RNA :

اکتینومایسین آنتی بیوتیکی است که به DNA (به باز گوانین) متصل شده و از سنتز RNA پیک جلوگیری می‌کند. از این آنتی بیوتیک در پژوهش های بیوشیمی برای مطالعه اثر برخی از مواد شیمیایی بر روی سنتز RNA پیک استفاده می‌شود مثلا برای تعیین طول عمر RNA پیک. اکتینومایسین یکی از داروهای ضد سرطانی خوب محسوب می‌شود. آنتی بیوتیک ریفامپسین با آنزیم RNA پلیمراز ترکیب شده و سنتز RNAها را متوقف می‌کند.

آنتی بیوتیک های مهارکننده پروتئین سازی :
- موثر در پروکاریوت ها :  یورین تری کربوکسیلیک اسید در مرحله آغازی سنتز پروتئین ، آنیزومایسین و کلرامفنیکل و تتراسایکلین در مرحله طویل شدن و تتراسایکلین و استرپتومایسین در مرحله آخر از پروتئین سازی ممانعت به عمل می‌آورند.
- موثر در یوکاریوت ها : پورومایسین و اسپارسومایسین و استرپتومایسین از پروتئین سازی در یوکاریوت ها جلوگیری می‌کنند.

😞 مقاومت بر علیه آنتی بیوتیک ها :

در هر یک میلیون تقسیم سلولی یک جهش یافته را می‌توان یافت که به یک آنتی بیوتیک مقاوم باشد. هر گاه این جهش در بیمار تحت درمان با آنتی بیوتیک رخ دهد، جهش یافته قدرت زنده ماندن بیشتری از سایر میکروب های میزبان را داراست و در مدت کوتاهی تعداد آن ها افزایش می‌یابد و درمان با همان آنتی بیوتیک نتیجه مطلوبی به دست نمی‌دهد. و باید آنتی بیوتیک دیگری جایگزین آن شود.


🌐 دانشنامه رشد/همراه با اندکی تغییر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آبان ۹۷ ، ۲۳:۴۶
Image result for ‫نوار مغزی‬‎


الکتروانسفالوگرافی یا نوار مغز آزمایشی است که برای بررسی فعالیت الکتریکی مغز استفاده می‌شود. سلول‌های مغز از طریق تکانه‌های الکتریکی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

نوار مغز یا الکتروآنسفالوگرام را می‌توان به منظور تشخیص مشکلات احتمالی مرتبط با فعالیت الکتریکی مغز استفاده کرد. این آزمایش الگوهای امواج مغزی را دنبال کرده و ثبت می‌کند.

دیسک‌های فلزی مسطح و کوچکی به نام الکترود با سیم‌هایی به پوست سر متصل می‌شوند. الکترودها تکانه‌های الکتریکی مغز را تحلیل کرده و سیگنال‌ها را به کامپیوتر ارسال می‌کند که در آن نتایج ثبت می‌گردند.

این نتایج به پزشکان این امکان را می‌دهند تا به سرعت وجود الگوهای غیر طبیعی را بررسی کنند. هرگونه اختلال ممکن است نشانه‌ی تشنج یا سایر بیماری‌های مغز و اعصاب باشد.

🔹اندازه‌گیری‌های ارائه شده توسط نوار مغز به منظور تایید یا رد شرایط مختلف از جمله موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند:

- اختلالات تشنج (مانند صرع) درکودکان یا بزرگسالان
- ضربه به سر
- آنسفالیت (التهاب مغز)
- تومور مغزی‌
- آنسفالوپاتی (بیماری که موجب اختلال در عملکرد مغز می‌شود)
- مشکلات حافظه
- اختلالات خواب
- سکته مغزی
- زوال عقل یا دمانس
- آبسه مغزی
- اختلالات دژنراتیو (آلزایمر یا پارکینسون)
- سردرد
- فلج مغزی

👈 در صورتی که شخصی در کما باشد، ممکن است نوار مغز جهت تعیین میزان فعالیت مغز وی انجام شود. این آزمایش را همچنین می‌توان برای نظارت بر فعالیت در حین جراحی مغز مورد استفاده قرار داد.


🌐http://salamat-m.ir

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۷ ، ۲۳:۳۲

آپوپتوز (Apoptosis) گونه ای مرگ سلول است که طی فرایند مرگ برنامه‌ریزی‌ شدهٔ سلول به وقوع می پیوندد. این فرایند در جانداران پُرسلولی انجام می شود.

👈 مرگ برنامه‌ریزی‌شدهٔ سلول‌ در پی سازوکارهای درون‌سلولی و به ‌ویژه قطعه‌قطعه شدن سلول رخ می‌دهد. مجموع این وقایع را خزان سلولی یا مرگ برنامه‌ریزی‌شدهٔ سلول (programmed cell death) می‌گویند.

آپوپتوز روندی فیزیولوژیک و زیستی برای نمو فعّال و طبیعی و همچنین حفظ هموستازی می‌باشد. در مواردی که زنده ماندن یک سلول، موجودیت موجود زنده را به خطر بیندازد، سلول با مرگ برنامه‌ریزی شده، خودکشی می‌کند. زمانی که سلول تحت تأثیر عوامل مختلف محیطی یا حتی درونی همانند پرتوهای یونیزه کننده، داروهای سیتوتوکسیک (در درمان سرطان‌ها) هایپرترمیا، هورمون‌های گلوکو کوررتیکوئیدی و ... قرار می‌گیرد مواد درون آن از جمله DNA، دست خوش تغییراتی می‌شوند که در صورت ادامهٔ حیات آن منجر به ناهنجاری‌هایی شدیدی از جمله سرطانی شدن سلول می‌شوند.

🔹عوامل دیگری نظیر برخی باکتری‌های بیماری زای داخل سلولی مانند سالمونلا، شیگلا، لیستریا، لژیونلا و … نیز در هنگام عفونت‌زایی خود با تغییر، در برخی مسیرهای متابولیکی و زیست‌شیمیایی داخل سلولی می‌توانند، در هدایت سلول به سمت این نوع خاص از مرگ مؤثر باشند.

🔹مرگ برنامه‌ریزی شدهٔ سلولی، از طریق مسیرهای مختلفی، برانگیخته می‌شود، برخی از این مسیرها در اثر اتّصال لیگاندهایی به گیرنده‌های سطح سلول، و برخی دیگر از این مسیرها در اثر فقدان برخی فاکتورهای رشد، راه اندازی می‌شوند.

👈 آسیب‌های شدید به مادّهٔ ژنتیکی سلول نیز، می‌تواند مسیرهای مختلفی، که منجر به آپوپتوز می‌شوند، را راه اندازی کند. آپوپتوز یک روند فیزیولوژیک مرگ سلول است که در اثر فعال شدن آنزیم های گروه کاسپاز رخ می دهد. نسبت درون سلولی پروتئین های مشوق اپوپتوز مانند (BAX یا Bak) به پروتئین های ضد آپوپتوز مانند ( BCL_2) تعیین کننده حساسیت سلول نسبت به آپوپتوز می باشد.


🌐 سایت زیست آموزان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۷ ، ۲۳:۲۹

✅ همان طور که می دانید هر نوع رنای ناقل یا tRNA فقط به یک نوع آمینو اسید متصل می شود. مثلاً رنای حامل پادرمزه متیونین فقط می تواند به متیونین متصل شود. در این اتصال، آمینواسید از طریق گروه کربوکسیل خود به ریبوآدنین (باز آدنین) انتهای مولکول رنای ناقل متصل می شود.

👈 آنزیمی که این اتصال را برقرار می کند، آمینواسیل - tRNA سنتتاز نام دارد. این آنزیم نقش مهمی در صحت ترجمه به عهده دارد. اگر آنزیم اشتباه کند و آمینواسید را به رنای ناقلی که مربوط به آن نیست متصل کند، آنگاه ترجمه اشتباه خواهد شد. مثلاً اگر آنزیم، آمینواسید سِرین را به رنای ناقلی که پادرَمزه (آنتی کدون) متیونین دارد متصل کند، آنگاه رَمزه ( کدون) متیونین به سرین ترجمه خواهد شد.

بنابراین آنزیم آمینواسیل-tRNA  سنتتاز بسیار با دقت و اختصاصی عمل می کند. به این ترتیب که برای هر آمینواسید، یک آنزیم آمینواسیل-tRNA  سنتتاز ویژه وجود دارد.

❓حال این که آنزیم چگونه می تواند رنای ناقل صحیح را شناسایی کند؟ پرسشی است که هنوز پاسخ آن مشخص نیست.
😉 ان شاءالله شما محققان جوان در پی پاسخ آن برآیید.


📚مبانی ژنتیک مولکولی/سید علی آل محمد، منیژه رحمانی

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۷ ، ۲۲:۴۳

این بافت از لحاظ ریخت شناسی تفاوتی با سایر انواع بافت‌ پوششی ندارد و یک غده، در مناطق مختلف خود، دارای یکی از انواع بافت‌های پوششی است. اما از آنجا که اولاً همۀ غدد ترشحی از بافت پوششی ساخته شده‌اند و چون همۀ آنها وجه مشترک فیزیولوژیکِ ترشحی را دارند، با عنوانی متمایز مورد تعریف و توضیح قرار گرفته‌اند.

🔹غده‌ها اغلب دارای دو قسمت؛ یکی واحد ترشحی و دیگری مجرا هستند. اما در غدد بزرگی‌ چون کبد و لوزالمعده، این مجاری به طور مشخص قابل تمایز نیستند اگر چه در این غدد نیز سلولِ ترشحی، ترشحات خود را به یک مجرا می‌ریزد و از این طریق راه خود را به خارج از بدن می‌یابد.


بافت پوششی


- بافت پوششی(اپی تلیوم) غده ای را می توان بر اساس بخش مجرا، تعداد سلول، شکل بخش ترشحی، نحوه ترشح تقسیم بندی کرد.

- سلول های جامی شکل دستگاه گوارش از نوع غدد تک سلولی می باشند.

🔹اپی تلیوم غده ای بر اساس نحوه ترشح به سه دسته پاره ریز (مِروکرین)، آپوکرین و تمام ریز (هلوکرین) تقسیم بندی می شوند.

- در روش «پاره ریز» تنها مقداری از ترشحات خارج می شوند مثل پانکراس.
- در آپوکرین فرآورده ترشحی به همراه قسمت رأسی سیتوپلاسم خارج می شود مثل غدد عرق نواحی زیر بغل.
- در روش «تمام ریز» فرآورده های ترشحی با تمام سلول بیرون ریخته می شوند مانند غده سباسه (غدد چربی پوست) ، بیضه و تخمدان.

📚منابع : تبیان و سایت بافت شناسی

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آبان ۹۷ ، ۲۲:۰۶

محیط داخلی چیست؟ آیا می توان سیتوپلاسم را جزو محیط داخلی بدن محسوب کرد؟ لنف چطور؟


✅ مایعات بدن شامل دو بخش کلی

۱- درون سلولی (سیتوپلاسم) و ۲- خارج سلولی (مایع بین سلولی موضعی ، پلاسما و لنف) می باشد.

Image result for ‫محیط داخلی‬‎


محیط داخلی در پرسلولی ها اشاره به محیط احاطه کننده سلول ( محیط بیرون سلول) می کند که شامل مایعات بیرون سلول می شود . این مایعات بیرون سلولی شامل پلاسمای خون ، مایع میان بافتی و لنف است.

🔸لنف هم مایعی است که سر انجام به گردش خون می ریزد و لنف و خون یکی می شوند ، در نتیجه مایع بیرونی سلول محسوب می شود. سیتوپلاسم مایع داخل سلولی است و به عنوان محیط داخلی محسوب نمی شود.

🔸از آن جا که محیط داخلی، محیطی است در درون بدن که اطراف سلول ها را فرا گرفته است، شرط زنده ماندن جاندار، حفظ ثبات شرایط فیزیکی و شیمیایی این محیط است.

👈 در انسان بالغ حدود یک سوم آب بدن، در مایع خارج سلولی واقع است.


🌐 کلینیک مجازی زیست شناسی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۷ ، ۲۰:۱۸

اصلاح عیوب انکساری با اگزایمر
👈 انواع تکنیک های جراحی (لیزیک، لازک، PRK) چگونه است؟

امروزه شایع ترین روش جراحی اصلاح عیوب انکساری ، استفاده از لیزر اگزایمر است که جهت اصلاح و درمان عیوب انکساری شامل: نزدیک بینی، دوربینی و آستیگماتیسم به کار برده می شود و در نتیجه موجب برطرف کردن و یا به حداقل رساندن نیاز افراد به عینک و لنز تماسی می گردد.

👈 لیزر اگزایمر یک نور سرد و غیر قابل رویت است که باعث تغییر شکل بافت درون قرنیه و اصلاح عیب انکساری می شود بدون آن که به سایر بافت های چشم آسیب برساند.

لیزیک (LASIK) : دراین روش جراحی به کمک میکروکراتوم و یا فمتوسکندلیزر (femeto second laser) یک لایه نازک از سطح قرنیه را بریده و کنار می زند (ضخامت لایه بستگی به میزان عیب انکساری دارد). سپس اشعه لیزر اگزایمر به بافت زیرین آن جهت تغییر شکل تابانده می شود و مجدداً لایه برداشته شده به جای اولیه خود برگردانده می شود و بدون نیاز به بخیه ظرف چند روز به سرعت بهبود می یابد.

لازک (LASEK) : در این روش ، اپی تلیوم (لایه خارجی) قرنیه کنار زده می شود و پس از تاباندن لیزر اگزایمر به بافت زیرین آن مجدداً به جای اولیه برگردانده می شود.
در روش PRK اپی تلیوم (لایه خارجی) قرنیه کاملاً برداشته می شود و پس از تاباندن لیزر اگزایمر به بافت قرنیه یک لنز تماسی جهت پانسمان بر روی قرنیه قرارداده می شود که ظرف مدت ۲ تا ۳ روز اپی تلیوم قرنیه کاملاً ترمیم می شود و سپس لنز تماسی برداشته می شود.

✅ جراحی اصلاح عیوب انکساری با استفاده از لیزر اگزایمر ، یک عمل جراحی سرپائی است و هیچگونه نیازی به بیهوشی و تزریق ندارد و با استفاده از یک قطره چشمی، سطح چشم کاملاً بی حس می گردد و بیمار هیچگونه احساس ناراحتی و درد در حین عمل ندارد. زمان عمل کوتاه بوده (کمتراز ۱۵ دقیقه) و بدون هیچگونه نیاز به بستن چشم بیمار به راحتی اتاق عمل را ترک می کند.

❓چه افرادی داوطلب عمل جراحی هستند؟
افرادی که می خواهند نیاز خود را به عینک و یا لنز تماسی، برطرف کنند و یا به حداقل برسانند.

✳ داوطلب ایده آل، فرد بالای ۱۸ سال است که حداقل مدت یک سال دید ثابت داشته باشد، حامله نبوده و در دوران شیردهی نباشد و نیز بیماری های چشمی دیگری نداشته باشد. در صورت وجود بیماری های سیستمیک مثل دیابت بالینی، بیماری وی کنترل شده باشد، و نیز در صورت مصرف برخی داروها مثل آکوتان باید زمان لازم از قطع مصرف دارو گذشته باشد.

✅ خطرات و عوارض جانبی: آثار و عوارض جانبی اندک است و خطرات فقدان دائمی بینائی بسیار نادر است. گاهی اوقات عمل جراحی منجر به اصلاح بیش از اندازه و یا اصلاح کم می شود که خوشبختانه این مشکلات را می توان با عینک ، لنز تماسی یا جراحی مجدد اصلاح کرد. بعضی افراد با آثار جانبی موقتی پس از عمل مواجه می شوند که عبارتند از ناراحتی و درد ، تاری دید، خشکی چشم، حساسیت به نور و وجود هاله هایی اطراف نور به خصوص در شب که معمولا" این علائم پس از گذشت یک ماه از بین می روند، اگر چه ممکن است در برخی از افراد مدت زمان بیشتری طول بکشد.

✳ نتایج بینایی: معمولا" نتایج بینایی بسیار سریع می باشد و شخص می تواند در ساعات اولیه اشیاء را به وضوح ببیند هرچند که بینایی برای چند هفته تا چند ماه متغیر می باشد. نتایج بینایی به چندین عامل از جمله سن، میزان اصلاح و ویژگی های شخصی بستگی دارد.

🔹دکتر محمدحسین افتخاری/مرکز جراحی تخصصی چشم پزشکی سلامت غرب/خلاصه شده

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ آبان ۹۷ ، ۲۰:۱۱


Image result for ‫هانتینگتون‬‎

اثر بیماری هانتینگتون بر مغز (سمت راست)


✅ بیماری هانتینگتون (HD) یک اختلال پیش رونده مغزی بوده که موجب حرکات کنترل نشده، مشکلات روحی و از دست دادن قدرت تفکر (شناخت) می شود. این بیماری با سن شروع در میان سالی، معمولاً در دههٔ سوم یا چهارم زندگی فرد ظهور می یابد. نشانه ها و علائم اولیه می تواند شامل افسردگی، تحرکات غیرارادی، تعادل ضعیف و مشکل در یادگیری اطلاعات جدید یا تصمیم گیری باشد.

🔹به منظور نکوداشت جرج هانتینگتون چنین نام گرفته‌است.

🔹بیماری ارثی، اتوزومی غالب (بارز) است که به علت جهش در ژن HTT موجود بر کروموزوم شماره ۴ ایجاد می شود. ژن HTT ساختارهایی را برای تولید پروتئینی به نام هانتینگتون فراهم می کند. اگرچه عملکرد این پروتئین ناشناخته است، به نظر می رسد نقش مهمی در یاخته های عصبی (نورون ها) در مغز بازی می کند.

✳ این جهش، موجب تولید پروتئین بلند غیرعادی می شود. پروتئین بلند به قطعات کوتاه تر و سمی، برش یافته و به همدیگر متصل شده و در نورون ها انباشته می شود که متعاقباً موجب از بین رفتن کارکرد طبیعی و مرگ نورون ها در برخی بخش های مغز می گردد که بروز علائم و نشانه های هانتینگتون را به دنبال دارد.

✅ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد. تنها هدف پزشکان از درمان، کند کردن روند بیماری و علایم آن است.

👈 مشاوره ژنتیک بهترین راه پیشگیری از این بیماری است. اگر در خانوادهٔ فردی این بیماری وجود داشته باشد، با مشاوره ژنتیک می توان آن را تشخیص داد و اگر زوجی سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را دارند و قصد بچه دارشدن دارند، باید به مشاوره ژنتیک مراجعه کنند.

🌐 منابع: تبیان، ایران ژنتیک، ویکی پدیا و دکترسلام

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ آبان ۹۷ ، ۲۰:۰۶

ﺳﻠﻮﻝ ﻫﺎی ﭘﺮﻭﻛﺎﺭﻳﻮتی ﺩﺍﺭﺍی ﭘﺮﻭﺗﺌﻴﻦ ﻫﺎی ﺷﺒﻪ ﻫﻴﺴﺘﻮنی ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ DNA ﻣﺘﺼﻞ می ﺷﻮﻧﺪ.
 
🔹ﺳﺎل ها ﺗﺼﻮﺭ ﺑﺮ ﺍﻳﻦ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ DNA ﺑﺎﻛﺘﺮی ﺑﺮ ﺧﻼﻑ DNA ﻳﻮﻛﺎﺭﻳﻮﺕ ﻫﺎ ﻓﺎﻗﺪ ﺁﺭﺍﻳﺶ ﺷـﺒﻪ ﻛﺮﻭﻣـﺎﺗﻴﻦ ﺍﺳﺖ ﻭلی ﺍﺧﻴﺮﺍً ﺑﺎ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺍﺯ ﺭﻭﺷﻬﺎی ﺩﻗﻴﻖ ﺗﺮ ﻗﻄﻌﺎﺕ ﻛﺮﻭﻣﻮﺯﻭمی ﻣﺘﺮﺍکمی ﺍﺯ DNA «کُلی ﺑﺎﺳﻴﻞ» ﻳﺎﻓـﺖ ﺷـﺪﻩﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺁﺭﺍیشی ﺗﺴﺒﻴﺢ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺩﺍﺭﻧﺪ ﻭ می ﺗﻮﺍﻥ ﭘﺮﻭﺗﺌﻴﻦ ﻫﺎی ﺷﺒﻪ ﻫﻴﺴﺘﻮنی ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﻧﻬـﺎ ﺍﺳـﺘﺨﺮﺍﺝ ﻧﻤـﻮﺩ.

🔹ﺑـﺪﻳﻦ ﺗﺮﺗﻴﺐ ﻣﻌﻠﻮﻡ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ DNA ﺑﺎﻛﺘﺮی ﺑﺎ ﭘﺮﻭﺗﺌﻴﻦ ﻫﺎی ﺷﺒﻪ ﻫﻴﺴﺘﻮنی ﻓﻮﻕ ﺍﺗﺼﺎﻝ می ﻳﺎﺑﻨﺪ ﻭ ﻗﻄﻌﺎﹰ ﻭﺟـﻮﺩ ﭼﻨﻴﻦ ﭘﺮﻭﺗﺌﻴﻦ ﻫﺎیی ﺑﺮﺍی ﺑﺴﺘﻪبندی ﻣﻨﻈﻢ ﻛﻪ ﻻﺯﻣﻪ ﻋﻤﻞ DNA ﺍﺳﺖ ﻻﺯﻣﻨـﺪ.

ﻭﺯﻥ ﻣﻮﻟﻜـﻮلی یکی ﺍﺯ ﺍﻳـﻦ ﭘﺮﻭﺗﺌﻴﻦ ﻫﺎ (ﭘﺮﻭﺗﺌﻴﻦII) ﻛﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻣﺘﺒﻠﻮﺭ ﺗﻬﻴﻪ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ ﺑﺮﺍﺑﺮ ۹۵۰۰ ﺩﺍﻟﺘﻮﻥ می ﺑﺎﺷﺪ.
ﺯﻧﺠﻴﺮﻩ ﻫﺎی ﻓﻮﻕ ﺑﺎ ﺍﺗﺼﺎﻝ ﺑﻪ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺩﻳﻤﺮﻫﺎیی ﺣﺎﻭی ﺑﺎﺯﻭﻫﺎی ﺁﺭﮊﻳﻨﻴﻦ به وﺟﻮﺩ می ﺁﻭﺭﻧﺪ ﻛﻪ می ﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺑﺎ ﻓـﺴﻔﺎت های ﻳـﻚ ﺩﻭﺭ ﺍﺳﻜﻠﺖ DNA ﻭﺍﻛﻨﺶ ﺩﻫﻨﺪ.

ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﺩﺍﺭﺩ ﺩﻳﻤﺮﻫﺎی ﻓﻮﻕ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻃﻮﻝ DNA ﭘﺮﻭﻛﺎﺭﻳﻮتی ﻣﺠﺎﻭﺭ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻗـﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺍﻧﺪ ﺁﺭﺍﻳﺶ ﻣﺎﺭپیچی ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﻭ DNA ﺩﺭ ﺳﻄﺢ ﺧﺎﺭجی ﺁﻧﻬﺎ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.

📚 المپیاد رشد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ آبان ۹۷ ، ۲۰:۰۴


Image result for ‫کریسپر‬‎


CRISPR/ Cas9
تکنولوژی منحصر به فردی است که این امکان را ایجاد می کند تا بتوان با حذف، اضافه کردن یا جایگزین کردن، بخشی از ژنوم را ویرایش نمود. این روش در حال حاضر روشی ساده، دقیق و تطبیق پذیر برای دست ورزی ژنتیک می باشد.


تکنولوژی کریسپر


توانایی ویرایش دقیق و هدفمند هر نقطه ای از ژنوم موجودات برای سال های طولانی آرزوی دانشمندان بوده است.
🔸با کشف سیستم CRISPR/ Cas9 ابزاری برای اصلاح ژن در اختیار دانشمندان قرار گرفت که که در دنیا هیاهویی ایجاد کرده است. این ابزار سریع، ارزان و بسیار دقیق تر از تکنیک هایی است که قبلا برای ویرایش ژن استفاده می شده و دارای طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی بالقوه است.

🔸ویرایش ژنوم بر اساس سیستم CRISPR/ Cas9 یک ابزار کارآمد و با پتانسیل می باشد که قادر به کنار زدن و جایگزینی با روشهای قدیمی مانند Finger Zinc و TALEN را دارد. یکی از روش های مقابله باکتری ها با پاتوژن های باکتریوفاژی که اخیرا شناسایی شده است بر پایه یک سیستم ایمنی جدید در باکتری می باشد که DNAهای مهاجم را مورد هدف قرار داده و آن ها را تخریب می کند.

🔸سال ۱۹۸۷ هنگامی که nakata و همکارانش بر روی آنزیم iap مطالعه می کردند متوجه شدند که در پایین این ژن، توالی های تکراری و غیر تکراری وجود دارد. مطالعات در سال ۲۰۰۲ نشان داد که این قسمت های تکراری به صورت پالیندرومی می باشند و همچنین به طور متناوب تکرار شده اند و به وسیله قسمت های غیر تکراری به نام spacer از هم جدا شده اند که اسم این نوع آرایش ژنی را CRISPR گذاشتند که مخفف Clustered Regular Interspaced short Palindromic Repeat
می باشد.

اما از این فناوری تا کجا می توان استفاده کرد؟ برخی می گویند که صرفا برای درمان بیماری ها و تضعیف آن ها مثل سرطان. اما تا به حال به این فکر کرده اید که می توانید رنگ پوست و چشم تان را به صورت دائمی تغییر دهید یا کودکانی قوی تر و قد بلندتر داشته باشید؟ آیا دستکاری رمزهای پایه زندگی در سلول تخم و تولد کودکانی کاملا اصلاح شده که نه تنها ناقل بیماری های شناخته شده نیستند، بلکه حتی زیباتر و قوی تر شده اند ایرادی دارد؟

در مورد آزمایش روی انسان، مسئله بسیار جدی و حائز اهمیت است. با دستکاری ژن های مان، می توانیم هر کاری بکنیم و اگر اشتباهی صورت پذیرد، عواقب آن ممکن است غیر قابل جبران باشد. به هر حال، کریسپر هم درست همانند همه فناوری های بزرگ بشر، تازه پدید آمده و نیازمند بهبودهای فراوان است.


📚 اطلاعات بیشتر در👇👇👇
🌐http://tragene.strc.ac.ir/index.php/services/209-crispr

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ آبان ۹۷ ، ۲۲:۵۵