زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

علمی و آموزشی

زیست شناسی

فالموت فی حیاتکم مقهورین ،
و الحیاة فی موتکم قاهرین
زندگی آن است که بمیرید و پیروز باشید و مردن آن است که زنده‏ باشید و محکوم دیگران.
نهج البلاغه ، خطبه 51

۲۰ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

گیاهان گوشت‌خوار با تغییر دادن حالت برگ‌های خود می‌تواند از حیوانی به بزرگی یک‌ قورباغه تا موجودات تک سلولی را بخورد و هضم ‌کند. ساختن تله برای این گیاه کاری دشوار است، به این علت که برگ‌‌های گیرنده آن چندان مناسب برای عمل فوتوسنتز نیستند و رشدی بسیار آهسته دارند.

گیاهان گوشت‌خوار معمولا از حشرات تغذیه می‌کنند. آن‌ها از طریق شکار، مواد معدنی لازم برای ادامه حیات، به‌ویژه نیتروژن را در مناطقی که برای زیست آن‌ها مناسب نیست ذخیره می‌کنند.


گیاهان گوشت‌خوار با ۵ روش، طعمه خود را به دام می‌اندازند: ۱- از طریق چسبندگی ۲- از طریق مکندگی ۳- از طریق بسته شدن برگ‌‌ها ۴- از طریق افتادن طعمه در گودال گیاه ۵- از طریق ایجاد تله.


مهم‌ترین خصوصیت گیاه گوشت‌خوار "ونوس" حرکت سریع برگ‌‌های آن است، که به شکل بادبزن است و مانند تله عمل می‌کند.


"ونوس" رشد بسیار کندی دارد. دست کم ۳ تا ۴ سال طول می‌کشد که قابلیت شکوفایی پیدا کند. گیاه "ونوس" در پاییز غیرفعال شده و به خواب زمستانی می‌رود.


قطر بوته این گیاه ۱۸ تا ۲۵ سانتیمتر است و دارای تعداد زیادی غده‌های قرمز رنگ به بلندی ۷ سانتیمتر و کلفتی ۵ میلیمتر است. برگ‌های این گیاه نیش‌دار هستند .


حرکت این گیاه برای شکار طعمه بسیار سریع است. بدنه‌ی این گیاه برای گرفتن طعمه خود مثل عنکبوت یا مگس، در زمانی کم‌تر از ۱ ثانیه بسته می‌شود. قسمت گیرنده این گیاه حدود ۱۰ سانتیمتر و قطر آن ۵ سانتیمتر است.


به علت دانه‌های برس مانند در دو طرف قسمت گیرنده این گیاه، فرار طعمه امکان پذیر نیست.


"نپنتس" نوعی گیاه گوشت‌خوار است که فقط در ماداگاسکار وجود دارد. ۹۴ در صد طعمه این گیاه مورچه‌ها هستند. "نپتس" شکلی قیف‌ مانند دارد که طعمه درون آن که حالت چاه دارد، می‌افتد. رشد این گیاه حدود ۲۶ سانتیمتراست.


گیاهان گوشت‌خوار بسته به سرعت گرفتن طعمه و هضم آن به دو گروه فعال و غیرفعال تقسیم‌بندی می‌شوند.





برگ این گیاه در حالت باز به صورت محدب است. در این حالت تله منتظر سیگنال از طرف طعمه است تا بسته شود.


گیاه "دروزرا" در کشور‌های آلمان، اطریش و سوئیس تحت حمایت محیط زیست است. این گیاه دارای مواد مختلفی است که برای درمان بسیاری از بیماری‌ها به‌کار گرفته می‌شوند.


ویژگی این گیاه گوشت‌خوار، غدد چسبنده برگ‌های آن است که باعث گرفتار شدن طعمه شده و رشد گیاه را در مناطقی که مواد معدنی کافی ندارند امکان‌پذیر می‌کنند.
برگ‌های گیرنده گیاه "دروزرا" دارای قدرت حرکت متفاوتی هستند که باعث به دام انداختن طعمه می‌شوند. برگ‌های آن می‌توانند تا ۱۸۰ درجه انحنا پیدا کنند و حشرات را به طور کامل در برگیرند.



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۷ ، ۱۹:۵۶

دانشمندان نوعی گیاه کوزه‌ای گوشتخوار را در برونئی کشف کرده‌اند که می‌تواند با استفاده از شیوه‌ای بی‌نظیر، خفاش‌ها را وادار کند در نزدیکی‌اش لانه‌سازی کنند. البته هدف اصلی این گیاه که Nepenthes Hemsleyana نام دارد، خوردن خفاش‌ها نیست بلکه از طریق مصرف کردن فضولات خفاش‌ها تغذیه می‌کند. به این ترتیب می‌توان این‌طور نتیجه گرفت که این گیاه موفق شده راهی برای برقراری ارتباط با این پرنده‌ی پستاندار بیابد و او را به طرف محل زندگی خود بکشاند.


این مکانیسم شگفت‌انگیز با استفاده از ویژگی‌های بازتابی گیاه کار می‌کند و از طریق انعکاس امواج فراصوت تولید شده توسط خفاش‌ها، آن‌ها را فرا می‌خواند تا در سایه‌ی برگ‌هایش بخوابند. به این ترتیب این گیاهان از لحاظ صوتی از دیگر اجزا و بخش‌های تشکیل‌دهنده‌ی محیط جدا می‌شوند و خفاش‌ها قادر خواهند بود به آسانی آن‌ها را پیدا کنند و گیاهی را که به عنوان شریک خودشان می‌شناسند، از دیگر گیاهان مشابه اما فاقد بازتاب‌دهنده‌ی صوتی، تشخیص دهند.


بیشتر گیاهان کوزه‌ای از نوعی ماده‌ی لیز کننده برای جذب مورچه‌ها، موریانه‌ها و دیگر حشرات به سمت لبه‌ی برگ‌های شبیه به کوزه‌ی خود استفاده کرده و این حشرات سپس به داخل محفظه‌ای حاوی اسیدهای هضم‌کننده‌ی مرگبار سقوط می‌کنند. گفته می‌شود برخی از گونه‌های این گیاه می‌توانند در هر ساعت تا ۶۰۰۰ حشره را ببلعند. اما تیمی از محققین دریافتند که یک گونه‌ی خاص از این گیاهان که در جنگل‌های برونئی زندگی می‌کند، تنها با استفاده از فضولات خفاش‌ها به زندگی خود ادامه می‌دهد و نسبت به این که این گیاه چگونه خفاش‌ها را به سمت خود جذب می‌کند کنجکاو شدند.

گیاهان گوشتخوار به طور کلی توانسته‌اند معضل کمبود مواد غذایی را از طریق معکوس کردن «سیستم طبیعی» که در آن گیاهان توسط جانوران خورده می‌شوند، حل کنند. این سیستم حتی در مورد N. Hemsleyana یک تغییر جالب دیگر نیز پیدا کرده است: گرچه این گیاه بسیاری از ویژگی‌های جذب حشرات را از دست داده است اما گونه‌ای از جانوران را به سمت خود جذب می‌کند که می‌توانند بدون این که به طور مستقیم توسط گیاه هضم شوند، مواد مغذی را در اختیار آن قرار دهند.

منبع : سایت برترین ها/با تغییر عکس ها
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۹۷ ، ۰۰:۲۶
http://sapp.ir/shariyan96

اتاق عمل

گسترش مراکز بیمارستانی دارای اتاق عمل جراحی و نیاز روزافزون به افراد کاردان برای اداره اتاق‌های عمل جراحی، بیانگر نیاز جامعه به تکنسین اتاق عمل است. افرادی که می‌توانند درمسائل فنی، پزشکان جراح را یاری دهند. فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در اتاق عمل به جراحان کمک‌های لازم فنی را ارائه دهند. همچنین این دسته از متخصصان می‌توانند وسائل جراحی و استریل را جهت استفاده آماده نمایند و اداره اتاق عمل را به عهده گیرند.

 

Related image


رشته اتاق عمل یکی از رشته های کارشناسی پیوسته و از زیرشاخه های رشته های پیراپزشکی است و از زیر مجموعه های گروه علوم پزشکی محسوب می شود. دانشجویان در طول دوره تحصیل در این رشته ضمن آشنایی با تکنولوژی‌های نوین جراحی و اصول جدید اتاق عمل، نحوه مراقبت بیمار را در قبل، حین و پس از عمل جراحی نیز آموزش می بینند. در حقیقت فارغ التحصیلان این رشته را عضوی از تیم بهداشتی و درمانی می دانند که در زمینه هایی چون کمک به اجرای یک عمل جراحی با نتایج مطلوب در بخش‌های اتاق عمل بیمارستان، بخش‌های مداخله تشخیصی- درمانی و مراکز مراقبتی سیار به ایفای نقش می پردازند و با پزشکان، پرستاران و هوشبران در ارتباط هستند. در واقع هدف از این رشته تربیت نیروی انسانی آگاه، متعهد و کارآمد است که با کسب توانائی های حرفه‌ ای بتوانند در اتاق عمل خدمت نمایند

.

Related image


چه کسانی در اتاق عمل بیمارستان ها خدمت می کنند؟ در اتاق عمل بیمارستان نیروهای مختلفی در حال خدمت هستند که می توان آنها را در دو گروه جای داد: یک گروه افراد استریل و گروه دیگر افراد غیراستریل .افراد استریل : متخصص یا فوق تخصص بیهوشی، تکنسین های رادیولوژی و پاتولوژیست، کاردان، سیرکولر، تکنسین های وسایل مانیتورینگ، مهندسین پزشکی،کارشناس یا پرستار هوشبری می باشند. از بین افرادی که نام برده شد یک تکنولوژیست جراحی می تواند در نقش های سیرکولر، اسکراب،کمک اول جراح وحتی سوپروایزر، سرپرستار اتاق عمل و… انجام وظیفه نماید.

 

Image result for ‫اتاق عمل‬‎

 

رشته اتاق عمل در سراسر دنیا به دو صورت ارائه می شود. در اولین حالت فارغ التحصیلان رشته کارشناسی پرستاری (در صورت داشتن مدرک لیسانس) برای ورود به اتاق عمل در یک دوره دو ساله تحت آموزش قرار می گیرند و در حالت دوم دانشجویان در مقطع کاردانی، دوره های آموزشی عمومی اتاق عمل را می گذرانند و به عنوان فرد سیار و اسکراب، آماده می شوند و سپس طی دوره دیگر آموزشی به عنوان کمک اول جراح آماده می‌شوند.

در حال حاضر امکان تحصیل در رشته اتاق عمل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود ندارد اما در چند سال آینده ممکن است تحصیل در مقاطع بالاتر این رشته فراهم شود. فارغ التحصیلان کارشناسی اتاق عمل می توانند در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های زیر ادامه تحصیل دهند:


رشته های مقطع کارشناسی ارشد اتاق عمل

مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)

مهندسی پزشکی (زیست مواد)

اپیدمیولوژی

ارزیابی فناوری سلامت

اقتصاد بهداشت

انفورماتیک پزشکی

ارگونومی

آمار زیستی

آموزش بهداشت

پرستاری مراقبتهای ویژه

پرستاری مراقبتهای ویژه نوزادان

تکنولوژی گردش خون

علوم بهداشتی در تغذیه

علوم تشریحی

علوم تغذیه

فناوری اطلاعات سلامت

فیزیولوژی

کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی

تاریخ علوم پزشکی

نانوتکنولوژی پزشکی

زیست فناوری پزشکی

رفاه اجتماعی

مدیریت خدمات بهداشتی درمانی


بازارکار و فرصت های شغلی رشته اتاق عمل:

رشته اتاق عمل از بازار کار مناسبی برخوردارد است و فارغ التحصیلان این رشته می توانند پس از دریافت مدرک کارشناسی در مراکز مراقبتی سیار و همچنین بیمارستان ها، در بخش‌ های جراحی، اتاق عمل، ریکاوری، مراکز جراحی سرپایی، رادیولوژی، مراکز آندوسکوپی، مراکز لیزرتراپی، مراکز اورژانس، درمانگاه‌ها ، بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها و مطب‌ها و واحدهای جراحی سیار دولتی و یا خصوصی مشغول به کار شوند.

 

بازار کار این رشته اشباع نشده و بیشتر متخصصان اتاق عمل جذب مراکز بیمارستانی خواهند شد اما تعدادی از آنان نیز جذب مراکز جراحی و نیز مطب پزشکان می شوند.

هم چنین متخصصان اتاق عمل می توانند در زمینه هایی مانند ارتوپدی ، کودکان ، مشاور در امر اداره بیمارستان ،
تدریس و ... فعالیت کنند.

کدام دانشگاه ها در رشته اتاق عمل دانشجو می پذیرند؟

دانشگاه علوم پزشکی ایران/دانشگاه علوم پزشکی تهران/دانشگاه علوم پزشکی اصفهان/دانشگاه علوم پزشکی تبریز

دانشگاه علوم پزشکی قزوین/دانشگاه علوم پزشکی بیرجند/دانشگاه علوم پزشکی زنجان/دانشگاه علوم پزشکی یزد

دانشگاه علوم پزشکی بابل/دانشگاه علوم پزشکی گیلان/دانشگاه علوم پزشکی فسا/دانشگاه علوم پزشکی اراک

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران/دانشگاه علوم پزشکی شاهد تهران/دانشگاه علوم پزشکی شیراز

 

رتبه قبولی رشته اتاق عمل در کنکور سراسری:

با توجه به رتبه در منطقه و جایگاه دانشگاه ، رتبه های زیر 5000 تا زیر 10000 در سال های گذشته موفق به تحصیل در این رشته شده اند. جهت کسب اطلاعات بیشتر به مشاوران تحصیلی مدرسه یا مؤسسات آموزشی یا سایت های زیر مراجعه فرمایید.

 

منابع:

http://iranmoshavere.com

http://asankonkur.com

 

 

مجله زیست شناسی شریان را در پیام رسان سروش و ایتا دنبال کنید.

 

http://sapp.ir/shariyan96

https://eitaa.com/shariyan96


 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ فروردين ۹۷ ، ۱۹:۱۰

به طور کلی نوکلئیک اسیدهای رشته ای می توانند به شکل های زیر باشند:

قطعه قطعه یا رشته ای پیوسته

تک رشته ای یا دو رشته ای

خطی یا حلقوی.

توالی نوکلئیک اسیدها می توانند یک پیام ساده را رمز دهی کنند یا صدها آنزیم و پروتئین های ساختاری را رمزدهی کنند.


همان طور که می دانید: ویروس ها به دو گروه ویروس های DNA دار و ویروس های RNA دار تقسیم می شوند.

RNA ویروس ها

سه نوع RNA برای ویروس ها وجود دارد. رشته ای مثبت (+) و رشته ای منفی (-) و یا RNA ویروس های بازگشت کننده (رترو ویروس).

مثبت بدین معنی است که RNA دقیقاً شبیه mRNA است. وقتی که یک ویروس RNA دار رشته ای مثبت وارد یک سلول میزبان می شود RNA آن می تواند سریعاً توسط ریبوزوم های میزبان به پروتئین ترجمه شود . وقتی که ویروس های RNA دار رشته ای منفی وارد یک سلول می شوند قادر نیستند که بلافاصله ترجمه را شروع کنند باید ابتدا به فرم های RNA رشته ای مثبت تبدیل شوند ( مانند mRNA ) برای اینکار ویروس های RNA دار رشته ای منفی باید در کپسید هایشان یک آنزیم را که RNA پلیمراز وابسته به RNA نام دارد را حمل کنند که کار این آنزیم تبدیل نسخه برداری رشته های منفی به رشته های مثبت است. سلول های انسانی RNA پلیمراز وابسته به RNA را ندارند. بنابراین ویروس های رشته ای منفی خودشان باید آنها را حمل کنند.


فرآیند ترجمه در ویروس های RNA مثبت و منفی

یک نوع مخصوص ویروس های RNA دار در اینجا ذکر می شود به نام رتروویروس ها که ویروس های HN یک عضو از آن ها هستند.

RNA رتروویروس ها به یک مدل معکوس یعنی DNA رونویسی می شود. برای این منظور این ویروس ها یک آنزیم منحصر به فرد را حمل می کنند که ترنس کرپیتاز معکوس نامیده می شود.


DNA ویروس ها

برخلاف RNA ، DNA نمی تواند مستقیماً به پروتئین ترجمه شود ابتدا باید به mRNA تبدیل شود و سپس به پروتیئن های ساختاری و آنزیم ها ترجمه شود. هر ویروس DNA دار هم رشته منفی و هم رشته ی مثبت دارد که یک حالت امتناع کننده را پیش می آورد مثبت برای رونویسی نشان دار می شود در حالی که رشته ی منفی نادیده گرفته می شود.

رشته ی مخالف  RNA رشته ای مثبت مستقیماً به پروتیئن ترجمه می شود و DNA رشته ای مثبت به عنوان یک الگو برای رونویسی و تبدیل به mDNA استفاده می شود.

ویروس ها با توجه به نوکلئیک اسیدی که دارند، به صورت زیر طبقه بندی می شوند:

DNA دار یا RNA دار

دارای اسید نوکلئیک دو رشته ای یا تک رشته ای

دارای اسیدهای نوکلئیک تک قطعه ای یا چند قطعه ای

دارای RNA رشته ای مثبت یا رشته ای منفی


تعریف قطبیت:  به RNA ای سنس مثبت می گویند که از روی همان RNA به طور مستقیم عملیات ساخت پروتئین صورت بگیرد یا در واقع به عنوان یک RNA پیامبر یا messenger RNA یا mRNA  عمل کنه. ولی سنس منفی RNA ای است که اول باید از روی آن یک RNA مکمل سنتز شود بعد اون RNA سنتز شده به عنوان mRNA عمل نماید.

 

رونویسی اولیه

ژنوم ویروس هایی که از ssRNA با پلاریته مثبت تشکیل یافته‌اند بلافاصله پس از ورود به یاخته میزبان با ریبوزوم اتصال یافته و ترجمه می‌شود و تمام ویروس های دیگر مثل ssRNA با پلاریته منفی یا آنها که RNA دو رشته‌ای ، DNA  دو رشته‌ای و یا DNA تک رشته‌ای دارند بایستی ابتدا از روی ژنوم خودشان mRNA اولیه را تولید کنند ویروس های DNA دار که در هسته تکثیر پیدا می‌کنند از آنزیم  RNAپلیمراز شماره 2 یاخته (سلول) میزبان استفاده می‌کنند ، ولی ویروس های RNA دار لازم است آنزیم ترانس کریپتاز ویژه‌ای به همراه داشته باشند. در اثر رونویسی اولیه و ترجمه  mRNA‌های تولید شده پروتئین ها بوجود می‌آیند که یا به صورت آنزیم‌هایی عمل می‌کنند که برای تکثیر ژنوم ویروس و رونویسی از آن به کار روند و یا تنظیم فعالیت های ویروسی و یاخته را به عهده دارند.


منابع :

1- کتاب میکروب شناسی پزشکی/فصل 8 ویروس شناسی بالینی/همانند سازی و طبقه بندی ویروس ها

2- دانشنامه رشد

۴ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۹۷ ، ۲۱:۲۰

چگونه از میوه DNA استخراج کنیم؟

در سال‌هاى اخیر غیر عادى نیست که درباره‌ی DNA ، مطالبی در مجله‌هاى علمی یا عمومی بخوانیم. که این روزها مدام ازآن یاد می‌کنند مولکول بلندی است که اطلاعات ژنتیک را درتمام موجودات زنده اعم از گیاه، جانور، یا میکرو‌ارگانیسم‌های  ساده نگهدارى می کند.
این مولکول قادر به کپی کردن خود وسنتز RNA است.در فرم‌های پیچیده‌تر حیات،

DNA  در هسته‌ی سلول قرار دارد. به جز در سلول‌های قرمز خون پستانداران که تهی از هسته است، هر موجود زنده داراى DNA مخصوص به خود است.سلول‌هاى هر ارگانیسم قسمت‌های معینی از مولکول DNA یا ژن‌ها را مورد استفاده قرار می‌دهد تا پروتئین‌هاى مورد نیازعملکرد خود را بسازند.

در این آزمایش راه‌حل ساده‌ای برای استخراج DNA از موز شرح داده شده است، اگرچه شما می‌توانید با میوه‌ها وسبزیجات دیگر هم این آزمایش را انجام دهید.این آزمایش هم در خانه و هم در آزمایشگاه مدرسه قابل اجرا است.

 


خلاصه روش کار:

روشى که در زیرشرح داده خواهد شد بر گرفته از این حقیقت است که غشای خارجی سلول‌ها وغشای هسته ازترکیبات چربى ساخته شده که می تواند به وسیله‌ی یک شوینده‌ی ساده شکسته شود.
در این روش ابتدا میوه را بصورت تفاله در آورده به طوری که سلول از هم جدا می شود و بدین ترتیب راحت‌تر در مقابل تأثیر شوینده قرار می‌گیرد.
در مرحله دوم شوینده به تفاله میوه اضافه می شود تا DNA از غشای سلول‌ها که بصورت کپسول آن را احاطه کرده آزاد شود.
در سومین مرحله لازم است که بوسیله صافی نوکلئیک اسید را از باقیمانده غشای سلولی جدا کنیم.
در نهایت DNA در الکل رسوب می‌کند و قابل مشاهده می‌شود .
DNA
ای که شما به این روش به دست می‌آورید به وسیله‌ی میکروسکوپ قابل مشاهده است ومی‌توان برای آزمایش‌هاى دیگر نظیر الکتروفورز از آن استفاده کرد.


مقدمات آزمایش

مواد لازم:  

 - دیگ کوچک
-
دماسنج
-
کاسه‌ى پلاستیکی
-
تکه‌هاى یخ
 cc -
50 ایزوپروپیل 95-70 درصد یا الکل تقلیبى (اتانول) در یک بطری در بسته
 -
پارچه کهنه و دستمال کاغذى

روش کار:

یک روز قبل از آزمایش مقداری یخ قالبی آماده کنید.

حداقل 2 ساعت قبل cc 50 از ایزوپروپیل یا اتانول تقلیبی 95-70% رادر یک بطری  پلاستیکی در بسته بریزید وآنرا در فریزر قرار دهید.(از محکم بودن در بطری مطمئن شوید چرا که بخار الکل قابل اشتعال است) 15 دقیقه قبل از شروع آزمایش یک دیگ کوچک آب را تا60ْ  گرم کنید.


آماده‌سازی محلول استخراج

همانطور که قبلاً اشاره شد،DNA در داخل هسته‌ى سلول‌هاى میوه قرار دارد.برای آزاد کردن DNA‌ لازم است که غشاهاى سلول‌ها وهسته‌های آنها تخریب شود.از آنجا که این غشاها از فسفولیپید ساخته شده اند ، که مولکول‌هایی غنی از چربی هستند، ما آنها را بوسیله‌ى یک شوینده‌ى خانگی ساده حل می‌کنیم. همچنین از کمی نمک خوراکی استفاده می‌کنیم.این نمک کمک می‌کند پروتئین‌هایی به نام هیستون که DNA  روی آنهاپیچ خورده حذف شوند.


مواد لازم:

- cc100آب مقطر(آب معمولی نیز می‌توان استفاده کرد)
-  ترازو برای اندازه‌گیری وزن (در صورت امکان)
- 3 گرم نمک خوراکی (نصف قاشق چایخوری)
- 10 سی سی شوینده‌ی مایع
- 1عدد سرنگ cc 10 بدون سر سرنگ
- یک بشر cc100
- میله‌ی شیشه‌ای

 

روش کار :
مقدار 3 گرم نمک وcc 80 آب مقطر را در یک بشر cc 100 بریزید.آنها را مخلوط کنید تا نمک کاملا ً حل شود.
به وسیله سرنگ، cc 10 از مایع شوینده بردارید و به محلول اضافه کنید.
آب مقطر اضافه کنید تا کل محلول به حجم  cc100  برسد.
محلول را طوری مخلوط کنید که حباب ایجاد نشود و یک محلول یکنواخت (هموژن) حاصل شود.
محلول استخراج آماده است.
این عمل برای جدا کردن سلول ها از یکدیگر  بکار می رود و برای تأ‌ثیربهتر محلول استخراج روی سلول ها لازم است.

آماده سازی تفاله

مواد لازم:

- gr 100 موز( یا  کیوى، سیب ، گلابی، خرمالو،نخود فرنگی، پیاز وغیره)
-  ترازو
-  چاقو
-  تخته آشپزخانه و چنگال
- بشر cc 250   - قاشق چایخوری


روش کار:

100 گرم موز(بدون پوست) را روی تخته‌ی آشپزخانه قرار می‌دهیم وبوسیله چنگال آن را له می‌کنیم تا یک خمیر یکنواخت به دست آید.اگر پیاز استفاده می‌کنید بوسیله چاقو مکعب‌هایی به ضلع mm  5  یا کمتر جدا کنید. شما می‌توانید از هاون یا مخلوط کن هم استفاده کنید. درصورت استفاده از آنها گوشت میوه(تفاله) را زیاد خرد نکنید.
تفاله را در بشر cc 250 بریزید.


استخراج  DNA

هدف از این عمل تخریب سلول‌ها و هسته‌های آنها برای آزاد کردن DNA است.
تفاله (گوشت میوه) تا ْ  60  گرم می‌شود تا به روند تخریب سلول‌ها سرعت بخشد.

 

 

گرم کردن تفاله همچنین به غیر فعال شدن آنزیم‌هاى DNAase  که مقدار DNA را کم می‌کند، کمک می‌کند.هر چند اگرتفاله میوه را  به مدت طولانی در دمای بیشتری نگه دارید،DNA شروع به قطعه قطعه شدن می کند. به همین خاطر توصیه می‌شود که تفاله را بعد از 15 دقیقه در یک حمام آب خنک (ظرف پلاستیکی حاوی یخ) قرار دهید.


                                              


مواد لازم:
-
دماسنج
-
دیگ حاوی آب 60 درجه سانتی گراد
-
کاسه‌ى پلاستیکی حاوی یخ و آب

 روش کار:
محلول استخراج را در تفاله بریزید.
بشر را در بن ماری (دیگ حاوی آب600  قرار دهید.
تفاله را بهم بزنید تا محلول استخراج پخش شود و دما یکنواخت گردد.
بعد از 15دقیقه بشر را در بن ماری دارى یخ قرار دهید. مخلوط را بهم بزنید تا یکنواخت شود.
بعد از 5 دقیقه بشر را خارج کنید و خود را برای مرحله بعد آماده کنید.


صاف کردن

مرحله صاف کردن برای جمع‌آوری مایع حاوی DNA و جدا کردن آن از باقیمانده‌های سلولی ودیگر بافت‌هاى میوه که دور ریخته می‌شوند انجام می‌شود.


                                                    


مواد لازم:

- الک با قطر حدود cm 12
-
کاغذ صافی قهوه (مخصوص دستگاه قهوه‌ساز)- کاغذ صافی آزمایشگاه بسیار ضخیم است- کاغذ‌خشک‌کن آشپزخانه هم می‌تواند بکار رود، مشروط به اینکه سوراخ قابل دید نداشته باشد.
-
کاسه

روش کار:

الک را روی کاسه قرار دهید.
یک کاغذ صافی بردارید و آنرا خیس کرده روى الک بگذارید.
مقداری تفاله بردارید و آنرا روی کاغذ صافی بگذارید. مراقب باشید تا تمام مواد ازبین کاغذ صافی عبور کند.
آنرا به آرامی بهم بزنید تا به روند صاف کردن کمک کند و مراقب باشید تا کاغذ صافی کنار نرود.
مایعی که بدست خواهید آورد حاوی DNA  است.


                                          


جدا کردن پروتئین

به وسیله این عملیاتِ اضافه، شما می‌توانید یک عصاره‌ی خالص DNA داشته باشید ولی برای دیدن DNA  ضروری نیست. به خاطر اینکه DNA به دور پروتئین‌هایی به نام هیستون پیچیده شده، برای به دست آوردن DNA خالص باید این پروتئین‌ها را جدا کنید. برای جدا کردن هیستون ها شما می‌توانید از آنزیم‌های پروتئولیتیک مانند پروتئاز استفاده کنید. شما می‌توانید آنزیم پروتئاز را از مغازه‌ای که مواد شیمیایی و آزمایشگاهی می‌فروشد، تهیه کنید یا می‌توانید آن را به وسیله ماده دیگری جایگزین کنید که بسیار راحت‌تر پیدا می شود، این ماده در آب آناناس پیدا می‌شود که حاوی بروملائین است. ماده‌ای که می‌تواند پروتئین‌ها را به آمینو اسیدهای سازنده‌شان تجزیه کند.


                                                           
مواد لازم:

 - آنزیم پروتئولیتیک (مثل پروتئاز یا آب آناناس- آب آناناس را از میوه‌ی  آناناس تهیه کنید)
-
یک سرنگ cc 5 بدون سر سرنگ
روش کار:
در یک لوله آزمایش cc 5 از مایع شوینده بریزید.
cc
1آب آناناس بریزید ومخلوط کنید.
2-3 دقیقه صبر کنید تا پروملائین اثر خود را بگذارد.


                                                        
رسوب دادن DNA

DNA    مقداری در آب محلول و غیر قابل دیدن است. در حالی که در الکل نا‌محلول است و در آن رسوب کرده و قابل دیدن می شود. با اضافه کردن الکل به محلول، صاف شده‌ی DNA  در لوله آزمایش  DNA ظاهر می شود.

 

 مواد لازم:
 -
تعدادی لوله آزمایش برای تکرار آزمایش
-
گیره
-
الکل سرد (الکلی که مدتی در فریزر بوده است)

روش کار:

- به آرامی! مقداری از الکل سرد را داخل لوله آزمایش مرحله‌ی قبل می‌ریزیم به‌طوری‌که با محلول صاف شده مخلوط نشود.
-
حجم الکل باید با حجم محلول برابر باشد.
-
بگذارید لوله آزمایش 5 دقیقه ساکن بماند تا DNA رسوب کرده و در لوله جمع شود.


                                                         


اکنون در نقطه‌ی تماس الکل و محلول صاف شده شما قادر به دیدن ماده‌ای شیری رنگ هستید که با گذشت زمان به حجم آن اضافه می‌گردد. این ماده‌ی شیری DNA موز است. متاسفانه در این توده‌ی شیری کوچک شما تعداد زیادی حباب کوچک مشاهده می‌کنید. وجود این حباب‌ها به این دلیل است که حل‌پذیری گازها در مایعات سرد بیشتر از مایعات گرم است. هنگامی که الکل در فریزر است مقداری گاز را جذب می‌کند که با گرم شدن مایع این گازها آزاد می‌شوند.


                                                  


مشاهده با میکروسکوپ(اختیاری)

 مواد لازم:

لام تمیز میکروسکوپ
 
یک قلاب که بوسیله مفتول فلزی ساخته شده
 
رنگ براى رنگ‌آمیزی هسته (تولوئیدن، متیلن بلو، استواورسئین)
 
قطره چکان
میکروسکوپ

روش کار:
بوسیله یک مفتول فلزی قلاب‌دار مقداری از DNA را از داخل لوله آزمایش خارج کنید و آنرا روى لام تمیز قرار دهید.توده‌ى را روى لام با رنگ هسته رنگ‌آمیزی کنید.اگر لازم است یک قطره کوچک آب اضافه کنید و لامل را روی آن قرار دهید.با مشاهده آن زیر میکروسکوپ انتظار نداشته باشید که نردبان دوبل- هلیکس DNA را ببینید. شما حتی به کمک میکروسکوپ الکترونی هم نمی‌توانید آن را ببینید. چیزی که خواهید دید انبوهی از توده‌ى DNA است که شبیه رشته‌هاى به هم پیچیده‌ى پروتئین است.


                                                            

 نتیجه‌گیری:

 انجام آزمایش آن قدر هم سخت نبود. هدف از این آزمایش ساده، آماده کردن شما برای آشنایی با روش‌هایی است که در زیست‌شناسی مولکولی به کار می‌رود. اغلب تکنیک‌های مورد استفاده در آزمایش‌های میکروبیولوژی مدرن ساختار ساده‌اى شبیه این دارند. در مواردی هم پروسه تا حدودی پیچیده‌تر می‌شود و نیاز به تجهیزات بیشتری دارد.در همه‌ی این موارد داشتن دانش ضمنی درباره‌ى زیست وشیمی ضرورى است. این آزمایش برای علاقمند کردن شما برای کشف‌هاى آینده است.


موفق باشید ...

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۹۷ ، ۱۸:۳۵

کتاب زیست شناسی (2)

http://biology-dept.talif.sch.ir/index.php?page_id=54

سال دوم/یازدهم/متوسطه دوم

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۹۷ ، ۰۰:۴۴

علوم زیستی و بهداشت

کتاب زیست شناسی (1)

http://chap.sch.ir/books/4298

سال اول/دهم/متوسطه دوم
 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ فروردين ۹۷ ، ۰۰:۳۵
Image result for ‫روز ذخایر ژنتیکی‬‎

اهمیت منابع و ذخایر ژنتیکی و زیستی کشور به عنوان سرمایه عظیم ملی و رکن اصلی تحقیقات و پژوهش ها و بالطبع پیشرفت ها در حوزه های مختلف بیولوژی و بیوتکنولوژی و خصوصا بهره برداری از این ثروت در زمینه های مهمی مانند امنیت اقتصادی، امنیت سلامت و امنیت غذایی بر متخصصان و سیاستگذاران پوشیده نیست.

شرایط آب و هوایی مختلف، تنوع زیستی بسیار غنی( گیاهی، جانوری، میکرو ارگانیسم و....) در اکوسیستم خشکی و آبی کشوروجود دارد، لذا این پتانسیل و توانایی بالقوه برای کشور ایجاد شده که شناسایی، ثبت، حفاظت، ذخیره سازی و ارائه خدمات مرتبط با این ثروت ملی جهت بهره برداری علمی، پژوهشی و اقتصادی از ضرورت های استراتژیک جامعه قرار گیرد.
تنوع زیستی بالای کشور، ایجاب می کند تا از این ذخایر ارزشمند بهره ببریم و این بهره برداری زمانی میسر است که روند جمع آوری، شناسایی، تعیین هویت، و نگهداری بر این ذخایر صورت گرفته باشد.
شاید این نکته بسیار تلخ باشد که اقرار کنیم در چند دهه گذشته بهره برداری کشورهای خارجی از ذخایر ژنتیکی و زیستی کشورمان بیشتر از خودمان بوده است.


خبرگزاری مهر/سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی/رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران


وظیفه بانک های ژنتیکی و زیستی تهیه نمونه های مورد نیاز مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و دانش بنیان است و این نمونه ها باید شناسامه دار و استاندارد باشند که ما در این راستا گام برمی داریم.
مرکز
ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران یک مجموعه منحصر به فرد در بین مراکز ژنتیکی و زیستی دنیاست . مراکزی که در خصوص تنوع موجودات زنده اعم از انسانی، جانوری، گیاهی، میکروبی و میکروارگانیسم ها فعالیت می کنند در دنیا محدود و شاید به حدود پنج یا شش مرکز برسند.

تعداد فعلی نمونه های زیستی جمع آوری شده اعم از گیاهی، میکروارگانیسم ها، انسانی و جانوری ، مولکولی بیش از 30 هزار نمونه می باشد.


پیگیری برای تبدیل شدن روز ذخایر ژنتیکی و زیستی به روز جهانی

پیگیری برای تبدیل روز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی به روز جهانی همچنان ادامه دارد. هرچند در روز 22 ماه مه مصادف با 2 خرداد روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری شده است اما پیگیر روز جهانی ذخایر ژنتیکی و زیستی با عنوان مناسب از یونسکو ( سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد) هستیم.
به اهمیت این کار کمتر در رسانه های داخلی پرداخته می شود، رسانه های داخلی برای آشنایی مردم باید به این موضوع مهم بیشتر بپردازند تا انتظار داشته باشیم در سطح بین الملل هم به آن توجه کافی شود.
کار فرهنگی مناسب درسطح بین المللی در این زمینه باید انجام شود تا مشخص شود که ایرانی ها و مسلمانان توجه ویژه ای به حفظ و نگهداری ذخایر ژنتیکی و زیستی دارند.
این حرکت که از ایران آغاز شده و به روز جهانی تبدیل شود و روزی به این عنوان در یونسکو به ثبت برسد برای همه ما بسیار مهم و با اهمیت خواهد بود.


خبرگزاری ایرنا/سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی/رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران


آشنایی با مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران

Image result for ‫روز ذخایر ژنتیکی‬‎


این مرکز به عنوان مرکز پیشتاز در سطح ملی و بین المللی در زمینه گرد آوری، تعیین هویت، کنترل کیفیت، طبقه بندی، ثبت، نگهداری، تکثیر و توزیع انواع میکروارگانیسم ها و سلول های قابل کشت و تجدید پذیر اعم از باکتری، قارچ، ویروس، دانه ها و سلول های گیاهی و حیوانی و DNA ژنومی و فرآورده های نوکلئوتیدی ، به منظور جلوگیری از تضییع و نابودی ثروت های ملی کشور ، فعالیت می نماید .
این مرکز، با استعانت ازخداوند متعال و با اعتقاد به بهبود مستمر فعالیت فرآیندها و خدمات خود و هدف ارتقاء سطح رضایت مشتریان ( شامل مراکز تحقیقاتی و پژوهشی، صنعتی، مراکز درمانی و ... ) تلاش نموده و در این راستا، برای تحقق اهداف خود، نیازمندیهای استاندارد ISO 9001:2008 را به عنوان سیستم مدیریت کیفیت انتخاب و به اجرا گذاشته است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مرکز مهم به آدرس زیر مراجعه فرمایید.

http://www.ibrc.ir

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ فروردين ۹۷ ، ۱۵:۴۵

بیومیمِتیک یا بیونیک چیست؟

بیومیمِتیک (biomimetic , bionic) یا زیست تقلید، شاخه ای از علوم است که به طراحان و مهندسین اجازه می دهد با بررسی الگوهای زیستی و عملکرد فیزیولوژیکی آن ها، ابزارها و دستگاه های جدیدی بسازند که چه از لحاظ ساختاری و چه از لحاظ عملکردی بسیار شبیه به مدل های زنده باشند.
سال های سال است که سازندگان ربات ها از بدن انسان و دیگر موجودات زنده برای ساخت ابزارهای خود الگو گرفته اند و حقیقتا تاکنون موفق به ساخت ربات های شگفت انگیزی هم شده اند. ربات هایی با ظاهر حیوانات و حتی حشره ها می توانند در شرایط خاص به کمک انسان ها بیایند و برطرف کننده نیازهایی باشند که ما به سادگی نمی توانیم انجام دهیم.


Image result for ‫بیونیک‬‎


در واقع بیومیمتیک یا زیست‌تقلید، تقلید از مدل ها، سیستم ها و عناصر طبیعت با هدف حل مشکلات پیچیده انسان است. ساختارها و مواد با سازگاری مناسب در موجودات زنده در طول زمان از طریق انتخاب طبیعی تکامل یافته ­اند. علم زیست‌تقلید منجر به ایجاد فن آوری های جدید با الهام از راه حل های زیستی در اندازه­ های کلان و نانو شده است. انسان ها برای پاسخ به مشکلات خود به طبیعت نگاه کرده و الهام می­ گیرند. طبیعت مشکلات مهندسی مانند توانایی های ترمیمی، تحمل و مقاومت در محیط زیست های مختلف، آب گریزی و بهره برداری از انرژی خورشیدی را حل کرده است.

امروزه همه اختراعات بشر را می‌توان به نوعی بهره گرفته از مدل های زنده دانست. کامپیوترها و روبات های دستیار که رفته رفته جای انسان را گرفته‌اند با توجه به مطالعه بر روی ساختارهای زیستی ساخته شده‌اند. طراحی هواپیما بر اساس ساختار بدن پرندگان، ساخت زیردریایی از روی ساختار دلفینها و یا ساخت رادارها با توجه به سیستم راداری خفاش‌ها مثال هایی از علم بیوممتیک یا بیونیک (Bionic) می‌باشند.


تاریخچه:

یکی از نمونه ­های اولیه زیست ت­قلید، مطالعه پرندگان برای ایجاد توانایی پرواز در انسان بود. لئوناردو داوینچی (۱۴۵۲-۱۵۱۹) اگر چه هرگز در اختراع یک »ماشین پرنده» موفق نبود، اما یک ناظر زیرک در بررسی آناتومی و نحوه پرواز پرندگان بود و یادداشت ها و طرح های متعددی از مشاهدات خود و همچنین طرح هایی از “ماشین پرواز” را ساخته بود اولین هواپیما که توسط برادران رایت ساخته شد الهام گرفته از مشاهدات کبوتران در حال پرواز بود.

علم زیست­ تقلید توسط فیزیکدان و دانشمند آمریکایی بنام اتو اسمیت در دهه­ ی ۱۹۵۰ در حین مطالعه بر روی اعصاب ماهی مرکب ابداع شد. و واژه زیست­ تقلید در سال ۱۹۷۴ به لغت نامه راه یافت.


کاربرد های تجاری:

کانی سازی بیومورفیک (Biomorphic mineralization)، تکنیکی است که در آن مواد با شکل و ساختاری شبیه به موجودات زنده طبیعی با استفاده از ساختارهای زیستی (به عنوان الگو)، تولید می­ شوند. در مقایسه با روش های دیگر تولید مواد، کانی سازی بیومورفیک آسان، سازگار با محیط زیست و اقتصادی است.

فناوری صفحه نمایش (Mirasol) بر اساس خواص بازتابی بال پروانه مورفو توسط شرکت کوالکام در سال ۲۰۰۷ به صورت تجاری وارد بازار گردید. این فناوری با استفاده از تلفیق تداخل امواج (Interferometric Modulation) ، نور را به صورتی بازتاب می ­کند که تنها یک رنگ دلخواه در هر یک از پیکسل های صفحه نمایش قابل مشاهده باشد.


کاربردهای احتمالی آینده:

زیست تقلید در آینده در بسیاری از زمینه­ ها مورد استفاده قرار می­ گیرد. به دلیل پیچیدگی سیستم های زیستی، تعداد پارامترهای بسیاری ممکن است مورد تقلید قرار گیرند. کاربردهای زیست تقلید در مراحل مختلف توسعه از فنآوری هایی که قادر به تجاری شدن می ­باشند تا مدل های پیش الگو و نمونه ­های اولیه را شامل می­ شود.

به عنوان مثال محققان با الهام از ساختار تپه­ ی موریانه ­های آفریقایی توانستند ساختمانی را طراحی نموده که تنها با استفاده از ده درصد انرژی معمول، فعالیت تهویه و خنک نگهداشتن ساختمان را به درستی انجام دهد.

صدف های دریایی با استفاده از پروتئین های موجود در پاهای رشته مانند خود در هنگام جذر و مد به سنگ های دریا متصل باقی می­ مانند. این پروتئین ها دارای ترکیب خاصی از آمینواسیدهای مختلف می ­باشند که برای چسبندگی انطباق یافته­ اند. مهندسان با شناسایی و استفاده از این پروتئین ها قادر به تولید چسب ضد آب خواهند شد.

مهندسین همچنین به فکر استفاده از ابریشم تار عنکبوت به منظور طراحی چتر نجات، کابل پل های معلق و رباط مصنوعی با کاربرد پزشکی هستند تحقیقات دیگر مطرح شده شامل تولید و ساخت سلول های خورشیدی الهام گرفته از ساختار برگ، تولید پارچه ­های شبیه­ سازی شده از پوست کوسه و برداشت آب از مه، مانند یک سوسک به نامسوسک سیاه نامیب می­ باشند.

رنگ آبی با طراوت و شاداب پروانه مورفو به دلیل رنگ آمیزی ساختاری آن است. بال های پروانه های مورفو دارای میکروساختارهایی هستند که پدیده­ ی رنگی خود را از طریق رنگ آمیزی ساختاری و نه از طریق رنگدانه ها خلق می­ کنند. امواج نوری ورودی در طول موج های خاصی بازتاب می­ شوند تا رنگ های شادی را براساس تداخل چند لایه­ ای ایجاد کنند.


بیونیک در معماری


بیونیک و معماری


تعریفی دیگر برای واژه بیونیک: واژه ایی به نام "بیونیک" از ترکیب دو لغت "بیولوژی" و "تکنیک" به معنای زیستار شناختی یا بکارگیری اندام‌های ساختگی طبیعت که به فارسی "زیست فنی" می باشد بیان گردیده است.
بیونیک را علم سیستم‌هایی که شالوده و پایه ی تمامی سیستم‌های زنده‌اند می دانند. امروزه هرجا سخن از تکنولوژی به میان می‌آید تصویر همان دستاوردهای مهم تکنولوژی به ذهن می‌آید اما اگر کمی به مسیرتکنولوژی دقت کنیم هر پدیده صنعتی یا ساختمانی، از الگوی زنده طبیعت الهام گرفته است. هم اکنون بیونیک از هر جهت، هنر به کارگیری دانش سیستم‌های زنده در حل مسائل فنی است.


Image result for ‫بیونیک در معماری‬‎


روح بخشیدن به ساختمان یکی از تمایلات معماری بیونیک است که با توجه به قدرت سازه برای تنفس ( زنده‌نمایی )، به کمک خطوط مستقیم یا منحنی خالص و القاء آهسته تمامیت سازه به آن دست پیدا می‌کنند و مهم ترین چیز برای معماری بیونیک آن است که ساختمان بتواند زنده بودن خود را القاء کند.

از بدو آفرینش زمین، طبیعت خود، تبدیل به طراح و معمار نهایی شده است طی این مدت گیاهان و جانوران توانسته‌اند با تزئینات و طراحی‌های لازم بر مشکلات محیط زیست خود فائق آیند و انسان نیز درطول زندگی خود، همیشه سعی داشته برای ساخت و طراحی مکانها و وسایل مورد نیاز خود از طبیعت و محیط زیست اطراف خود الهام بگیرد.

به عنوان مثال:1-خفاش.   2-دلفین‌ها   3-عنکبوت ها   4- زنبورها   5-موریانه‌ها

تقلید از طبیعت مزایای بسیاری دارد. هر جاندار کنونی دارای چندین میلیون سال تکامل است، در این فاصله زمانی طبیعت هر چه را که سازگاری نداشته از بین برده است و این امیدواری را بوجود آورده که بشر بتواند با مطالعه فرآیند تکامل، مکانیسم‌های جدید فناوری را از روی موجودات زنده نسخه‌برداری کند.

بیونیک امروزه به عنوان یکی از سه علم برتر جهان (IT, Nano, Bionic ) معرفی گردیده است. در واقع عوامل مهمی که در طبیعت وجود دارد و انسان برای ساخت بناهای خود از آنها استفاده نموده، می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1-پوسته یا جلد   2- ساختار   3- آراستن   4- انرژی

Image result for ‫بیونیک در معماری‬‎

بیونیک در واقع شامل سه بخش است:
  1. علم سیستم هایی که کار آنها از سیستم های زنده گرفته شده است ( ساختار اصلی )
  2. علم سیستم هایی که خصوصیاتی شبیه خصوصیات سیستم های زنده را دارند. ( مکانیزم ها )
  3. علم سیستم هایی که از نظر ظاهر به سیستم های زنده شبیه اند ( دریافت های حسی فرم )

و در واقع هر محصول سه عنصر اصلی به نام های ساختار، مکانیزم و فرم را داراست و روابط عملکردی موجود با فرم و مواد به صورت زیر می باشد:
آنالیز فرم :  1-فرم پایه  2-فرم پیچیده  3-تعین تناسبات و اندازه  4 - آنالیز مکانیزم  5-آنالیز رابطه ی فرم  6- آنالیز رابطه ی عملکرد

طراحی بر اساس بیونیک یا بیودیزاین را می توان به صورت زیر بیان کرد:
1-انتخاب موجود زنده  2-شناسایی خصوصیات زیستی  3-محیط زندگی  4- عکس العمل ها   5-خصوصیات فیزیکی  6-روابط سیستماتیک


منابع:

http://zistman.org/9-biomimetics/

http://faranama.co

http://ammi.ir

کانال شریان را در پیام رسان سروش دنبال کنید

http://sapp.ir/shariyan96

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ فروردين ۹۷ ، ۱۸:۲۵





۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۹ فروردين ۹۷ ، ۲۳:۵۷